Czas świąt doskonale przypomina nam o tym jak istotne jest robienie podstawowych badań marketingowych, a mianowicie badania potrzeb. Robi to każdy, kto sprawia innym prezenty. Dociekanie: co jemu, jej, im kupić w prezencie pod choinkę jest nieobce wielu osobom, bo każdy chce, by jego prezent szczerze ucieszył obdarowanego, był przydatny lub co najmniej wywoływał miłe uczucia. Tradycją już staje się to, że wszystkie media zajmują sie tematem badania potrzeb w zakresie oczekiwanych prezentów gwizadkowych, ale w tym roku to trafiał on nawet jako główny news do głównych wydań serwisów informacyjnych poważnych stacji telewizyjnych.
O tym jak istotne jest sprawdzenie, o jakim prezencie obdarowywana osoba marzy, przypomina serwis skupiający miłośniczki mody, Szafa.pl. Tuż po świętach serwis opublikował wyniki badania przeprowadzonego w okresie przedświątecznym na próbie ponad 3.500 użytkowniczek witryny, a dotyczącego satysfakcji z prezentów. Jak na serwis szafiarski przystało, badacze skupili się na garderobie, która stanowiła świąteczny prezent. Wyniki są dość zatrważające, bo okazuje się, że aż 70% respondentek otrzymuje w prezencie bezużyteczne lub nietrafione części garderoby.
Szafa.pl porównała wyniki obecne z zeszłorocznymi i okqazuje się, że kobiety lepiej radzą sobie z nietrafionymi odzieżowymi prezentami. Już tylko 6,1% nosi je z grzeczności (rok wcześniej 10%), a bezużytecznie trzyma je 14,5% ankietowanych (rok wcześniej 20%). To może wskazywać nie tylko na zaradność kobiet, ale również na świadomość przedkładania swoich potrzeb nad cudzymi, co dziewczynkom na etapie wychowania i edukacji jest wpajane jako niepożądane dla ich płci zachowanie.
Młode kobiety nieprzydatną odzież także wymieniają sprzedają między sobą (13% badanych). W rozwiązaniu kłopotu z niechcianą garderobą wspierają je internetowe serwisy handlowych, jak np. serwisy aukcyjne, czy serwisy szafiarskie, takie jak będąca autorem badania Szafa.pl. Ich znaczenie rośnie i w tym roku sięgnęło pułapu ponad 41% respondentek.
(kliknij w wykres, aby powiększyć)
Do najpopularniejszych prezentów pod choinką należą dodatki odzieżowe (1/3 wskazań respondentek) i bluzki (1/4 wskazań). Spada za to z 17% na 14% obdarowywanie kobiet bielizną. Zysukują na tym inne kategorie produktowe, takie jak np. buty (3,1% z 1,89%).
Po zapoznaniu się z tymi wynikami od razu chcę zadać pytanie: a jak wyglądałyby te wyniki wśród mężczyzn? Czy oni również w tak dużym stopniu są niezadowoleni z prezentów. I czy w przypadku niższych wyników, mogłoby się to wiązać z tym, że marketing do mężczyzn liczy sobie kilka tysięcy lat, dzieki czemu o wiele lepiej przestudiowano i zbadano męskie potrzeby, czy też z tego, że kobiety są bardziej wymagające i nie zadowolą się byle czym? Czy panowie mieliby mniej skrupułów w odsprzedaży nietrafionych prezentów na allegro? Może kiedyś doczekamy się takich odpowiedzi.
Tagi: prezent święta szafa