Badanie ‚Polki same o sobie’, które pozwoliło na określenie segmentacji konsumentek w Polsce, bardzo wnikliwie pozwoliło poznać różne sfery życia kobiet. Wyniki dowodzą, że Polki są odpowiedzialne, bądź mają znaczący wpływ na 88% codziennych zakupów w gospodarstwach domowych oraz 76% wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych. Najczęściej przy zakupie produktów zwracają uwagę na markę i skład produktu (odpowiednio 61% i 41%). Najgorzej oceniane przez Polki pod względem komunikacji do kobiet są branże: motoryzacyjna, komputerowa oraz alkoholowa, a także sektor gier komputerowych, bankowości, telefonii i kosmetyków! Ponad połowa Polek nie znajduje w polskim parlamencie partii odpowiadającej ich poglądom, a jako najważniejsze tematy, którymi powinien zająć się rząd wymienia kwestie zdrowia i pracy, natomiast w dalszej kolejności polityki społecznej i edukacji.
Jak mówi Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet ‚Czujesz… czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet’ (CeDeWu, 2011):
‚Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się w naszym społeczeństwie. Kobiety – kiedy mają głos – mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach, wizji świata, biznesu i polityki. Kobiety stanowią obecnie największą grupę konsumencką w Polsce. To one bowiem podejmują większość decyzji zakupowych dotyczących gospodarstwa domowego, w tym artykułów spożywczych, kosmetyków, sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych. Badanie ‚Polki same o sobie’ potwierdziło także to, co dla mnie i wielu fachowców wydaje się oczywiste, a mimo to ciągle nie znajduje odzwierciedlenia w wielu działaniach marketingowych, a mianowicie to, że nie ma jednej grupy docelowej o nazwie ‚KOBIETA’, a motywacje, preferencje oraz zachowania konsumenckie Polek są tak różnorodne, jak one same. Konsumencki potencjał kobiet to największa szansa i największe wyzwanie współczesnego biznesu, a kluczem do skutecznej komunikacji skierowanej do kobiet jest nie tylko zrozumienie kobiecych kodów komunikacji, ale także umiejętność dostosowania ich do światopoglądu i oczekiwań konkretnej grupy docelowej, a następnie zbudowania konsekwentnej, kompleksowej i kompatybilnej strategii marketingowej.’
Szczegółowe wyniki badanie ‚Polki same o sobie’ zrealizowanego przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison będziemy prezentować w kilku częściach. Dzisiaj pierwsza z nich poświęcona decyzjom zakupowym, polityce i gospodarce.
88% Polek podejmuje decyzje o zakupach spożywczych dla swojego domu, w tym aż 66% robi to całkowicie samodzielnie. O wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje 87% Polek
(z czego 71% robi to w pełni samodzielnie). Ponadto prawie 40% Polek kupuje mężowi bądź partnerowi wszystkie lub większość ubrań i kosmetyków! Najczęściej przy zakupie produktów Polki zwracają uwagę
na markę i skład danego produktu (odpowiednio 61% i 41%). Przeciętna Polka na zakupy „dla domu” poświęca 4 godziny tygodniowo, zaś na zakupy „dla siebie” – 2 godziny. Na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 złote, a na kosmetyki pielęgnacyjne – średnio 59 złotych. Miesięczne wydatki Polek na własne ubrania, buty i akcesoria plasują się na poziomie 145 złotych. Co ważne, Polki potrafią być wierne markom – 61% respondentek twierdzi, że przy wyborze marki często kieruje się właśnie przywiązaniem do niej.
Jednocześnie Polki czują się niedoceniane przez niektórych producentów i usługodawców. Zdaniem badanych najgorsze pod względem komunikacji do kobiet są branże:motoryzacyjna, komputerowa oraz alkoholowa.
Jeśli chodzi o politykę i gospodarkę, to ponad połowa Polek nie znajduje w polskim parlamencie partii odpowiadającej ich poglądom – co trzecia nie wie, na którą partię by zagłosowała, a aż 21% w ogóle nie poszłaby do urn. To alarmujący dla polskich partii politycznych wynik, bo oznacza, że połowa społeczeństwa pokskiego, jakim są kobiety, nie znajduje w programach politycznych, jak też w działaniach tego, co dla kobiet jest istotne. Brak lekceważenia tych kwestii mógłby wpłynąć na większe zaufanie połowy społeczeństwa do partii politycznych. Badanie jasno wskazuje, że najważniejsze tematy dla kobiet, którymi powinien się zająć rząd to zdrowie, praca, a w dalszej kolejności polityka społeczna i edukacja. Jednocześnie są bardzo dumne z bycia Polkami (92% respondentek) oraz członkiniami lokalnych społeczności (89%).
Tagi: Polki