Mniej więcej w tym samym czasie, kiedy nasz serwis publikował pierwszy w Polsce raport o marketingu skierowanym do kobiet „Płeć Konsumenta w Marketingu”, Ceneo.pl przedstawiło wyniki swoich badań dotyczące preferencji zakupowych klientek w sieci w badaniu „Zakupy na Obcasach – kobieta w e-sklepie”. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie ankiety w lutym br na grupie 5.018 kobiet odwiedzających witrynę internetową Ceneo.pl.
E-konsumentka to w przeważającej mierze młoda kobieta (69% to panie w wieku 21-40 lat), mężatka (43% badanych) z wykształceniem wyższym (27% posiada tytuł magistra, 17% tytuł inżyniera lub posiada niepełne wyższe wykształcenie), mieszkająca w dużym mieście (26% respondentek mieszka w mieście powyżej 500 tys. mieszkańców). Kobiety w internecie najczęściej rozglądają się za ubraniami, butami i dodatkami (44% wskazań). Zakupy sprzętu RTV/AGD chętnie konsultują ze swoim partnerem, co w dużej mierze potwierdzają także i nasze badania. Uwielbiają kupować markowe produkty, ale mają duże obiekcje dotyczące kupowania żywności on-line.
Głównym atutem wirtualnych sklepów są dla kobiet atrakcyjne ceny produktów w sklepach internetowych (65% wskazań), ale zwracają bardzo dużą uwagę na opis produktu (62% wskazań), bo generalnie kobiety lubią przed zakupem zebrać dużo informacji o produkcie. Wiele kobiet weryfikuje również komentarze internautów o produktach oraz galerie zdjęć. Według badania kobiety trzykrotnie chętniej przeszukują informacji oraz dzielą się swoimi opiniami produktach i rekomendują je.
Co ciekawe w Internecie wśród kobiet w dużym stopniu występuje zjawisko „window shopping”, typowe w sklepach naziemnych a polegające na oglądaniu produktów, bez dokonywania ich zakupu. Codziennie w sieci zakupy robi tylko 1% pań, ale aż 22% zadeklarowało, że każdego dnia odwiedza sklepy internetowe. To może świadczyć o tym, że kobiety w sieci poszukują informacji o produktach, ale w celu dokonania zakupu idą do sklepu, aby samodzielnie obejrzeć produkt, dotknąć go i przetestować. Najwięcej z ankietowanych (48%) dokonuje zakupów w Internecie sporadycznie – kilka razy w roku.
Samo Ceneo.pl zauważyło już, że coraz więcej kobiet jest nie tylko użytkowniczkami Internetu, ale także tego serwisu. Komentuje to Anna Jasińska, starszy specjalista ds. marketingu: „Zaskoczeniem może okazać się fakt, ze obecnie nasz serwis odwiedza więcej kobiet niż mężczyzn. Rok temu sytuacja przedstawiała się zupełnie inaczej. Jeszcze w styczniu 2009 roku kobiety stanowiły 45% populacji Ceneo. Stopniowo jednak trend zaczął się odwracać. W grudniu 2009 53% procent wszystkich użytkowników Ceneo.pl stanowiły kobiety! Dzieje się tak z paru powodów. Po pierwsze panie coraz więcej czasu spędzają w Internecie. Coraz popularniejsze stają się typowo »kobiece« kategorie tematyczne, jak odzież, obuwie i dodatki czy zdrowie i uroda. Niezmiennie ogromnym zainteresowaniem cieszy się sprzęt AGD, a prawdziwym hitem w 2009 okazał się dom i ogród.”
Dzieje się tak oczywiście z wielu więcej powodów. Nasi stali czytelnicy na pewno już je dobrze znają.
Tagi: ceneo zakupy