W lutym br firma K2 zaryzykowała publicznie ogłoszenie, że „Internet była kobietą”. Jednak jakie jest ryzyko w stwierdzeniu faktu, który minął i jest niepodważalny? Żadne. O wiele bardziej rewolucyjne byłoby stwierdzenie, że Internet będzie kobietą. Bo z badań na jakie powołała się firma wynika, że coraz więcej kobiet przybywa do Internetu i co więcej: zamierza w nim pozostać. Na początku listopada Gemius ogłosił już coś bardziej odważnego, a mianowicie, że Internet JEST kobietą. W badaniu „Kobieta w sieci” dokonuje pogrupowania internautek na 5 segmentów.
Z badania wyszło, że aż 53% kobiet wskazuje surfowanie w sieci za najczęstszy sposób spędzania wolnego czasu. Dane statystyczne zatrważająco świadczą o tym, że w Internecie może się pojawić jeszcze więcej kobiet. Zatem już teraz warto je pogrupować i nazwać, żeby wiedzieć z czym ma się do czynienia. Aby nie było tak, że lada moment połowa marketerów obudzi się z ręką w nocniku, stwierdzając, że produkty, komunikacja i kampanie realizowane w Internecie są niedostosowane i nieskuteczne, bo pominięto w nich coraz bardziej istotnego konsumenta, a właściwie konsumentkę.
Jak mówi Robert Hałacz, Dyrektor Sprzedaży w Gemius SA: „Raport „Kobieta w sieci” jest kompleksowym studium cech i zachowań polskich użytkowniczek sieci, oferującym unikatową wiedzę o preferencjach internautek. Pozwala dogłębnie poznać zwyczaje zakupowe Polek korzystających z internetu, co znacząco ułatwia tworzenie kampanii marketingowych. Pokazuje internautki nie tylko poprzez pryzmat danych demograficznych, ale również pod względem ich stylu życia, który jest jednym z najważniejszych czynników definiujących potencjał zakupowy”.
Jako kryteria grupowania internautek Gemius określił: stosunek do zakupów, zwyczaje zakupowe, stosunek do konkursów organizowanych przez producentów i cechy demograficzne. Każdemu z segmentów firma nadała, umowną nazwę, charakterystyczną dla posiadanych cech i preferencji.
Pierwszym segmentem według Gemiusa jest grupa Normalesek, czyli kobiet z ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatek i matek, które nie rezygnują z kariery zawodowej i rozwoju intelektualnego. Normaleski podzielają wartości pragmatyczne, cenią życie rodzinne, zdrowie i pracę. Będąc dobrze wykształconymi (ciekawe czy lepiej od mężczyzn, jak to coraz częściej się zdarza), nie traktują zakupów jako rozrywki, a rozważnie gospodarują sporym budżetem, jakim dysponują. To kobiety stanowiące największą, bo aż 32% grupę pośród badanych internautek.
Kolejnym pod względem liczebności segmentem – 25% internautek – są rozsądne, oszczędne i rodzinne Siatkarki. Nazwa pochodzi od siatek pełnych zakupów dla całej rodziny noszonej przez te panie (ciekawe czemu panowie z tych rodzin im nie pomagają?). Są to internetowe odpowiedniczki przedstawicielek grupy Matek Polek. Poświęcają się dla rodziny, nie realizują własnych pasji, mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy internautek. Z racji niskich dochodów niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie. Ich system wartości to rodzina, zdrowie, praca i wiara.
Kolejny segment stanowią Szafiarki – dobrze sytuowane, wykształcone młode kobiety, singielki lub kobiety żyjące w wolnych związkach. Interesują się modą i nowymi produktami. Panie należące do tej grupy mieszkają w dużych miastach, cenią niezależność i możliwość samorealizacji. Ich główne hobby to zakupy, dużą wagę przywiązują do marki i jakości produktów. Prowadzą aktywny tryb życia, w wolnym czasie chodzą do klubów, kina lub spotykają się ze znajomymi. Szafiarki stanowią 13% populacji polskich internautek.
Kulturystki to młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczącego wydarzenia kulturalnego. Te ceniące miłość i przyjaźń oraz możliwość realizowania własnych pasji kobiety stanowią 10 procent ogółu pań korzystających z internetu. Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na polecany spektakl w teatrze, niż na modną w tym sezonie parę butów. Prezentują postawę antykonsumpcyjną, z czego wynika ich niechęć do promocji i konkursów, unikanie dużych centrów handlowych oraz wybór małych sklepów blisko domu.
Ostatnią grupą są Tenisistki, określane w ten sposób od rodzaju noszonego obuwia. Są nimi najmłodsze internautki, będące dziewczynami w wieku licealnym. Często zamieszkują mniejsze miejscowości. Ważnymi wartościami są dla nich miłość, przyjaźń i wiara. W wolnym czasie lubią robić zakupy, choć dysponują mniejszym budżetem. To mało świadome konsumentki, które kupują najtańsze produkty, często w promocji. Ich słabością są katalogi wysyłkowe. Tenisistką jest co piąta polska internautka.
Przybliżenie profilu społeczno-demograficznego polskich internautek oraz ich sposobu korzystania
z Internetu ma fundamentalne znaczenie w uświadamianiu marketerów co do tego, że rola kobiety jako konsumenta będzie stale rosła – także w sieci. Pomoc Gemiusa w edukowaniu marketerów w tym zakresie przy pomocy badania „Kobieta w sieci” jest więc nieoceniona!
Tagi: badanie Internet