Kiedy w Londynie zobaczyłam pomnik The Women of World War II upamiętniający kobiety biorące udział w II wojnie światowej, dotarły do mnie dwie rzeczy. Zdałam sobie sprawę, że wszystkie znane mi pomniki bezimiennych wojowników są poświęcone mężczyznom mimo, że kobiety również brały udział w walkach o wolność. Niekoniecznie była to walka zbrojna, bo często pełniły rolę opiekunki, sanitariuszki, nauczycielki, żywicielki, kucharki, matki, strażniczki. Ich wsparcie postrzegane jako drugoplanowe, często było nieocenione. Wojna jest uważana za męską rzecz, lecz II wojna światowa była po raz pierwszy taką, w której kobiety aktywnie masowo włączyły się w działania wyzwoleńcze. Po drugie, z przykrością przyznałam, że znów Zachód nas przegania. Bo mimo, że kobiety Wielkiej Brytanii nie były w takim stopniu i tak licznie zaangażowane w wojnę, jak Polki, to zostały upamiętnione memoriałem. No chyba, że pomnik jest poświęcony wszystkim kobiety II wojny, niezależnie od narodowości. Tym gorzej to świadczy o nas, że jako naród nie potrafimy docenić swoich własnych przedstawicielek.
Nie jestem zwolenniczką martyrologicznych pomników, ale pomyślałam o tym, że Polki biorące udział w II wojnie światowej zasługują na pamiętnienie w swojej ojczyźnie. Wielkim zaskoczeniem był dla mnie zatem fakt, że bank PKO BP jako pierwszy podjął ten temat w swojej kampanii Kobiety w Powstaniu Warszawskim w 68 rocznicę wydarzeń z sierpnia i września 1944 roku. Młode kobiety wyłonione do tego projektu w castingu na Facebooku, opowiadają o ośmiu uczestniczkach powstania, o wolności, patriotyzmie. Każda z zaproszonych Warszawianek wybrała bohaterkę, z którą się identyfikuje i przedstawiła jej historię.
Całość upamiętniła sesja zdjęciowa oraz krótkie filmy. Dodatkowo na budynku Rotundy PKO przy rondzie Dmowskiego w Warszawie została zamieszczona reklama outdoorowa oraz plansze w oknach opisujące historie bohaterek i fotokody do filmów na YouTubie. Celem projektu jest złożenie hołdu uczestniczkom Powstania Warszawskiego. Wśród żołnierzy tamtych wydarzeń było około 4000 kobiet.
Nie spodziewałam się, że kobiety biorące udział w wojnie zostaną po raz pierwszy w Polsce upamiętnione w działaniach instytucji komercyjnej. I niezwykle cieszę się, że PKO BP podjęło ten temat, zwłaszcza, że obecnie wartości patriotyczne nie są zbyt popularne. Dzięki tej wzruszającej i ciepłej reklamie wielu ludzi uświadomi sobie, że kobiety miały w II wojny światowej swój istotny udział. Gdyby kampania opowiadała historię bohaterów Powstania Warszawskiego obojga płci z pewnością byłaby zauważona, ale nie miałaby tak silnego wydźwięku wskazującego na ważną rolę kobiet w społeczeństwie. PKO na bank zyska na wartości wizerunku, jawiąc się jako organizacja myśląca poważnie o kobietach, opiekuńcza, z długą historią i tradycjami, ale patrząca w przyszłość i ceniąca wartości narodowe. Bank będąc pierwszą organizacją oddającą hołd Polkom walczącym w powstaniu pokazał nie tylko, że dba o pamięć narodową, ale i o kobiety, które mogą wszak zostać jego klientkami. To pierwszy polski ‘pomnik’ dla kobiet II wojny światowej, zaś kampania to wyrafinowane mistrzostwo komunikacji do kobiet, zarówno młodszych, jak i tych starszych.
Brawa należą się również agencji Testardo Gram należącej do Grey Group za kreację. W realizacji kampanii brały udziały także Studio Tęcza i Filmgarden oraz dom mediowy Universal McCann.
Wracając natomiast do samego pomnika, warto pamiętać, że w tym roku powstanie mozaika będąca portretem nieznanej Warszawianki. Ułożona na powierzchni 60 metrów kwadratowych z 33 tysięcy kamieni, które zbierali i przynosili Warszawiacy, zostanie odsłonięta 2 sierpnia w warszawskim parku przy al. 3 Maja i ma być widoczna z mostu Poniatowskiego. Autor i pomysłodawca stworzenia mozaiki, Michał Zadara, chciał upamiętnić nie tylko kobiety, ale wszystkich cywilów zabitych podczas II wojny światowej i w czasie Powstania Warszawskiego.
Tagi: bohaterki hołd powstanie warszawskie wojna