Dla kobiet zainteresowanie innymi ludźmi, okazywanie im zrozumienia, empatii, opiekowanie się innymi jest kwestią wynikającą z podstawowych wartości, jakimi się kierują. Człowiek, ludzie i wszystko, co z nimi związane będzie zawsze bardzo istotne. Natomiast spośród całego grona różnych istot, najważniejszymi będą ich własne dzieci. Matki to zazwyczaj osoby o szczególnych cechach: poświęcają się dla dobra dzieci, pragną ich szczęścia często bardziej, niż własnego, potrafią podporządkować rytm swojego życia rytmowi dzieci i wydać ostatnie pieniądze na coś dla dziecka, spychając na bok swoje potrzeby. Często stawiając na pierwszym miejscu potrzeby dziecka, zapominają o sobie.
Na szczęście matki są też świadome, że same zasługują na dobre traktowanie. Agencja Streetcom w maju br. przeprowadziła badanie metodą CAWI wśród 2992 matek z całej Polski. Ankieta została skierowana do mam dzieci w różnym wieku, nawet najmłodszych. Zadano w niej pytania, czy ankietowane czują potrzebę sprawiania sobie frajdy zakupami tylko dla własnej przyjemności, czy znajdują czas na zakupy tylko dla siebie, co takiego kupują, aby sprawiało im przyjemność oraz kto się wówczas opiekuje ich dziećmi.
Okazało się, że 90% matek w ciągu ostatnich sześciu miesięcy kupiło jakiś produkt, który sprawił im przyjemność, a nie był artykułem dla kogoś z rodziny. Zakup prezentu tylko dla siebie jest elementem codzienności dla 18% badanych kobiet. Ponad połowa z nich robi sobie prezenty raz na miesiąc lub rzadziej, a co dziesiąta wcale. 54% badanych kupuje produkty, które sprawiają im frajdę w ciągu tygodnia, a 42% w weekend.
Matki największą przyjemność sprawiają zakupy ubrań dla siebie. Taką odpowiedź zadeklarowało 71% mam. Na kolejnych miejscach znalazły się: kosmetyki (67%), buty (50%), książki (47%), torebki (32%), biżuteria (25%). Wśród innych artykułów wymienione zostały m.in.: sprzęt elektroniczny, aparaty cyfrowe, laptopy, telefony, tablety, słodycze, bibeloty, płyty, zabiegi kosmetyczne i SPA, kwiaty i rośliny doniczkowe.
Współczesne mamy najczęściej kupują sobie prezenty w galeriach handlowych (73% wskazań), ale aż 57% wybiera sklepy internetowe w poszukiwaniu czegoś atrakcyjnego dla siebie.
Bycie matką to praca na pełen etat (być może nawet niejeden) i w sytuacji, kiedy mama chce znaleźć trochę czasu dla siebie, musi zorganizować opiekę dla pociechy. W takiej sytuacji mogę najczęściej liczyć na pomoc ze strony członków rodziny. Spośród mam, których dzieci wymagają opieki i nie są jeszcze samodzielne największa część wybiera się na zakupy pozostawiając dzieci pod opieką męża/partnera (49%) lub dziadków (43%). Młode mamy robią sobie prezenty także wtedy, gdy dzieci pozostają w żłobku czy przedszkolu bądź z opiekunką (28%). Zatem być może dobrym pomysłem dla ojców i dziadków jest pozostanie w Dniu Matki z maluchem, aby młoda mama mogła kupić prezent z okazji swojego święta. Zwłaszcza, że okazuje się, iż mamy najchętniej wybierają sobie prezenty w pojedynkę (62%). Zakupy dla siebie w towarzystwie koleżanki bądź męża czy partnera wskazuje odpowiednio po 33 i 32% pań.
Tagi: matka zakupy