Demokratyzacja internetu sprawia, że w wirtualnym świecie każdy może ocenić każdego, a wszyscy mogą wszystko przeczytać. Najlepiej byłoby, gdyby poszukujący informacji o sklepie konsument, w pierwszej kolejności otrzymał pozytywne i wiarygodne opinie. Robiąc audyt wizerunku sklepu internetowego w sieci, zawsze warto zadać sobie pytanie: „Co widzi klient, gdy wpisuje nazwę mojego sklepu w wyszukiwarce?”. Poza adresem strony internetowej, pojawiają się też opinie. Nie zawsze są pozytywne. Trzeba pamiętać, że kobiety o wiele chętniej, niż mężczyźni dzielą się opiniami, rekomendują sobie w sieci produkty i sklepy. I niestety, jeśli klientki nie są zadowolone, to o wiele chętniej będą się dzielić opinią negatywną, niż pozytywną.
Według „Raportu eCommerce 2013” Internet Standard, już jedna trzecia sklepów internetowych wykorzystuje do promocji swojego biznesu opinię jako sposób kreowania wizerunku i świadomości marki wśród konsumentów. W ciągu trzech ostatnich lat działania marketingowe z wykorzystaniem opinii zyskały na popularności o blisko 12% (w 2010 r. na tę formę promocji wskazywało 20,3% e-sklepów, a w 2013 r. już 31,86%). Daleko w tyle znajdują się takie działania jak różne formy reklamy w mediach tradycyjnych, outdoor, programy lojalnościowe i partnerskie.
Pozytywne opinie konsumenckie budują wiarygodność sklepu internetowego, są magnesem przyciągającym potencjalnych klientów i mogą mieć istotny wpływ na decyzje zakupowe. Coraz częściej sklepy wykorzystują je więc do celów promocyjno-marketingowych. Opinia staje się narzędziem walki w bitwie o konsumenta, ale też przepustką do sięgnięcia po trofeum w rankingach niezależnych serwisów lub redakcji prasowych. Poniżej podzielę się radami, jak budować bazę opinii konsumenckich, by były źródłem sukcesu, a nie kryzysu.
Opinie konsumenckie to absolutny wymóg współczesnego e-handlu. Jest wiele sposobów na pozyskiwanie i gromadzenie wiarygodnych opinii potransakcynych od klientów, ale samo ich posiadanie nie gwarantuje jeszcze sukcesu marketingowego, szczególnie jeśli nie są pochlebne. Dużo ważniejsze jest zarządzanie opiniami ― zarówno tymi pozytywnymi, jak i negatywnymi, a więc:
Tagi: e-sklepy Internet opinie porównywarki sklep internetowy