Na początku września został opublikowany raport ‘Ludzie sukcesu – rola kobiet w światowym wzroście gospodarczym’ opracowanym przez firmę doradczą Ernst & Young. Wynika z niego wiele podobnych wniosków, jakie zostały przedstawione w raporcie „Women want more” Boston Consulting Group. Przede wszystkim wskazuje, że siła ekonomiczna kobiet w światowej gospodarce wzrośnie do 2017 roku o ponad 1/3. Obecnie dochody kobiet na całym świecie szacowane są na 13 bilionów USD. W roku 2017 będzie to już 18 bilionów. Ten oczekiwany przyrost to dwukrotnie więcej, niż oczekuje się od wzrostu PKB gospodarek Chin i Indii razem wziętych.
Zgodnie z danymi z raportu, do roku 2028 kobiety będą decydowały o wydatkowaniu 75% środków przeznaczanych na konsumpcję w skali globalnej. Dzisiaj w gospodarkach wielu państw decyzje zakupowe przekraczają ponad 80%, ale dotyczy to krajów wysoko rozwiniętych. Trzeba pamiętać, że na możliwości zarobkowania kobiet wpływa wiele czynników: religia, edukacja, uczestnictwo w życiu społecznym i politycznym. Wciąż w wielu krajach rola kobiet jest marginalizowana i około 860 mln kobiet na świecie (większość między 20 a 65 rokiem życia) jest wykluczonych z życia gospodarczego i nieprzygotowanych do udziału w nim. Nie mają one wystarczającego wykształcenia (przynajmniej średniego) oraz często warunków do brania udziału w życiu gospodarczym. Wśród tych 860 mln aż 95% zamieszkuje kraje rozwijające się. Eksperci Ernst & Young w swoim raporcie zauważają, że aż tak duża liczba kobiet, które w tej chwili nie biorą udziału w życiu gospodarczym, to ogromny potencjał wzrostu w przyszłości. Obecnie kobiety są właścicielkami około 1/3 firm na całym świecie. Ponad połowa z nich powstała na rynkach rozwijających się.
Coraz większą rolę kobiet w światowym biznesie podkreśla Barbara Górska, Dyrektor Programu Ernst & Young Przedsiębiorca Roku w Polsce: ‘W 2011 po raz pierwszy w ponad 20-letniej historii międzynarodowego konkursu Przedsiębiorca Roku zwyciężyła kobieta. Była to Olivia Lum, założycielka firmy Hyflux z Singapuru tworzącej systemy odsalania wody. Wybór Olivii był jak najbardziej uzasadniony ze względu na niezwykle innowacyjną działalność jej firmy, ale i symboliczny gdyż konkurs zdominowany do tej pory przez mężczyzn wygrała kobieta i to nie reprezentująca żadnej z rozwiniętych, zachodnich gospodarek.’
Autorzy raportu podkreślają, że liczba kobiet wśród szefów 500 największych firm świata (z listy Fortune 500) podwoiła się w ciągu ostatniej dekady. Wciąż jest ich jednak mało, bo tylko 18, co stanowi zaledwie 3,6%. W wysoko rozwiniętych gospodarkach w zarządach dużych firm zasiada średnio 11,1% kobiet, a na rynkach rozwijających się ten odsetek wynosi 7,2%. Kobiety w dużych firmach jednak wciąż częściej zajmują stanowiska na średnim szczeblu zarządczym, bądź operacyjne.
Trend rosnącego znaczenia kobiet widoczny jest również w świecie sportu. Na zakończonych niedawno Igrzyskach Olimpijskich w Londynie, panie stanowiły łącznie ponad 40% wszystkich olimpijczyków. Po raz pierwszy Arabię Saudyjską reprezentowała kobieta (przypomnę tu, że czynne i bierne prawa wyborcze w Arabii Saudyjskiej zostały przyznane kobietom we wrześniu 2011 r.), zaś reprezentacja Stanów Zjednoczonych liczyła więcej pań niż panów.
Spośród 1011 miliarderów na świecie już prawie 10% to kobiety, z których 14 dorobiło się majątku samodzielnie, zaś połowa z nich to Chinki. Tajemnicami sukcesu wielu businesswoman w Chinach są: sprzyjające środowisko biznesowe zachęcające kobiety do edukacji i zakładania firm, fakt, że wielkie chińskie spółki skarbu państwa zatrudniają spory odsetek kobiet na średnich i wysokich stanowiskach oraz luźne regulacje rynkowe typowe dla wielu rynków szybkiego wzrostu.
Dla porównania w Stanach Zjednoczonych, gdzie aż 46% firm prywatnych jest własnością bądź współwłasnością kobiet, biznesy zarządzane przez panie prawie czterokrotnie rzadziej osiągają przychody rzędu 1 mln USD rocznie. Spowodowane jest to trudniej dostępnym finansowaniem dla pań (sic!), dużymi zobowiązaniami rodzinnymi pań oraz wynikającymi z nich mniejszymi możliwościami budowania i pielęgnowania relacji biznesowych.
Tagi: gospodarka raport