Dane transakcyjne firmy Metrohouse z 2013 roku dowodzą, że jeżeli klientem inicjującym pierwszy kontakt z pośrednikiem sprzedaży nieruchomości jest kobieta, to można spodziewać się, że wybór wymarzonego domu zajmie jej więcej czasu niż mężczyźnie. Przypomnijmy, że według badań, kobiety w 91% procentach decydują o wyborze domów. Kobiety dokonują wyboru domu średnio po 63 dniach od prezentacji pierwszej nieruchomości. Jeśli zaś to mężczyzna zwraca się jako pierwszy o pomoc w poszukiwaniu domu, to ostateczna decyzja zapada po 48 dniach od pierwszego spotkania z doradcą. W transakcjach przeprowadzonych w ostatnim czasie rekordowy wynik należy jednak do mężczyzny, który zdecydował się na zakup po… 26-ciu miesiącach poszukiwań domu. Kobiety dłużej niż mężczyźni szukają domu do zakupu. Tak wynika z danych agencji Metrohouse, która przeanalizowała ponad 3 tysiące transakcji z ostatnich miesięcy. Jednak taka obserwacja nie powinna dziwić, ponieważ kobiety kierują się w procesie decyzyjnym o wiele większą listą kryteriów, niż mężczyźni. Kobieta w procesie zakupu widzi wiele wątków, powiązań z kupowanym produktem, i wiele razy cofać się na etapach podejmowania decyzji zakupowej. Jej droga do zakupu jest spiralna, podczas gdy mężczyzn charakteryzuje linearność.
Także w przypadku działek proces decyzyjny u kobiet jest nieco dłuższy niż u „płci brzydkiej”. Panie poszukują gruntów o 13 dni dłużej, niż panowie. Tak dużej różnicy nie widać w przypadku zakupu mieszkania – różnica wynosi średnio zaledwie 1 dzień. Jednocześnie 8 proc. kobiet poszukujących mieszkania dokonuje zakupu po ponad półrocznych poszukiwaniach. Mężczyzn poszukujących tak długo mieszkania jest czterokrotnie mniej.
Mieszkanie |
Dom |
Działka |
|
Mężczyzna |
34 dni |
48 dni |
67 dni |
Kobieta |
35 dni |
63 dni |
80 dni |
Kobiety charakteryzuje też chęć zbudowania czegoś trwałego na długi czas, co wiąże się z ich potrzebą bezpieczeństwa stworzoną dla siebie, dla rodziny, dla dzieci. Z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii w 2012 r. przez Halifax wynika, że kobiety (62 proc.) częściej dążą do posiadania własnego mieszkania niż mężczyźni (53 proc.). Mężczyźni z kolei częściej (21 proc.) deklarują chęć długoterminowego wynajmowania mieszkania niż kobiety (12 proc.) i mają mniej oporów w finansowaniu zakupu kredytem hipotecznym. Mężczyźni są też większymi optymistami. 42 proc. spodziewa się nadejścia wzrostów cen mieszkań w ciągu kolejnego roku podczas gdy podobnego zdania jest 36 proc. kobiet. Mężczyźni w 58 procentach stwierdzają, że nadszedł dobry czas na zakup nieruchomości, a w przypadku kobiet tego samego zdania jest 52 procent.
Tagi: decyzje zakupowe dom mieszkanie nieruchomości