Piętnaście lat temu powstały pierwsze reklamy społeczne z Rosyjskiego Projektu pierwszego kanału telewizji ORT. Miały nie tylko pomagać ludziom w zuchwałych latach 90-tych odnaleźć się i odnaleźć też siły do pokonania spiętrzających się problemów. Pokazywały siłę więzi międzyludzkim i uczuć, pomagających przezwyciężyć trudności. Jednocześnie miały wywołać poczucie przynależności do kraju. Typowo rosyjskie klimaty i sytuacje powodowały, że wiele osób się z nimi identyfikowało i emocjonalnie reagowało na spoty, a slogany z reklam weszły do użytku w potocznym języku, co także było jedną z miar sukcesu tej kampanii. Dwa lata temu przygotowano Rosyjski Projekt 2, nie tak silny już w przekazie jak pierwotny, ale również zawierający istotny element: odzwierciedlenie roli kobiet w życiu społeczeństwa. Wizerunek kobiet w tej kampanii nie jest przesadzony – bohaterki nie wywyższają się nad innymi, ani nie są też poniżane, wyśmiewane i nie stanowią obiektów seksualnych. A przy tym przedstawienie ich jest pełne szacunku.
W społeczeństwie rosyjskim ważne jest miejsce matki dbającej o swoje dzieci, nawet jeśli są to już dorośli synowie w wojsku. Niezwykle sympatyczne jest to, że za matką Dimy staje cała gawiedź, choć łatwo wyobrazić sobie sytuację, że wiele osób mogłoby spojrzeć na nią z pogardą jako na prostą kobietę bez ogłady.
Wiarę kobiet we własne siły buduje się pokazując kobiety sukcesu (tutaj swojego wizerunku użyczyła Ałła Pugaczowa).
A pogodne patrzenie w przyszłość związaną z Rosją nieodparcie wywołuje śliczna dziewczyna ze swobodą podczepiająca się parasolem do jadącego trolejbusa.
Przez specjalistów na rosyjskim rynku reklamy Rosyjski Projekt jest uważany za jedną z najlepszych kampanii wszechczasów. Cieszy, że kobiety mają w niej swoje miejsce.
Tagi: kampania społeczna