Kobiety coraz chętniej robią zakupy w Internecie i co roku zwiększa się liczba kupujących w sieci. Z badań przeprowadzonych w kwietniu br przez Serwis Ceneo.pl na grupie prawie 1600 respondentów, z czego Panie stanowiły blisko 56%, wynika, że Polska nie pozostaje w tyle za tymi trendami. Wśród polskich klientek zauważa się, że coraz częściej oglądają i podejmują decyzje o wyborze produktów w stacjonarnej placówce handlowej, by potem kupić je taniej w sieci. Najchętniej odzież, obuwie, dodatki oraz kosmetyki i artykuły do domu i robią to kilka razy w roku. Nadal jeszcze obawiają się zakupu leków i żywności w Internecie. Kupują dla siebie i najbliższych, a na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków nie wydają więcej niż 300 zł. Głównym zaletami sklepów internetowych są dla nich atrakcyjne ceny oferowanych produktów, ale kiedy kupują ubrania, buty i dodatki równie ważne są dla nich opinie innych kupujących, dokładne opisy produktów i szybki czas realizacji zamówienia.
Kobiety są uważane za lepszych klientów niż panowie, ponieważ kupują częściej i więcej wydają na jednorazowe zakupy. Ten ostatni fakt może mieć swoje przyczyny w dużej niechęci kobiet do płacenia za dostawę, o czym można było dowiedzieć się z opublikowanych w 2012 r. badań dr Marzeny Feldy z SGH. W takich sytuacjach kobiety będą chętniej dążyły do wyboru dużej liczby produktów w celu zwiększenia zamówienia do takiej kwoty, przy której dostawa zamówienia będzie bezpłatna. Osobiście również spotykam się z potwierdzeniem takiego zachowania ze strony kobiet w czasie prowadzonych szkoleń z marketingu do kobiet.
Typowa, polska e-konsumentka
Według badania Ceneo.pl, typowa kupująca on-line jest młoda, mieszka w dużym mieście – powyżej 500 tys. mieszkańców i ma wyższe wykształcenie. Wśród nich największą grupę stanowią kobiety w wieku 21, a 40 lat – łącznie aż 57,3%. Prawie 1/4 internautek pochodzi z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz jest w związku małżeńskim i ma dzieci – aż 41%. Wśród ankietowanych były też panie będące w związku małżeńskim, jednakże nie mające jeszcze dzieci – 17%. Największą grupę kupujących online – 38,5%, stanowią osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie. Kobiety z wykształceniem gimnazjalnym (4,9%) i zasadniczym zawodowym nie przekroczyły łącznie 11% badanych.
Tylko 7,9% kobiet zadeklarowało, że wcale nie kupuje w Internecie. Zaś te panie, które to robią, decydują się na e-zakupy kilka razy w roku (55,3% ankietowanych) lub nawet kilka razy w miesiącu (32,7%). Natomiast są i takie miłośniczki zakupów w sieci, które decydują się na to nawet kilka razy w tygodniu (2,9%).
Czego szukają i co kupują kobiety w Internecie?
Zgodnie z deklaracjami, Polki najczęściej poszukują w Internecie produktów z takich kategorii jak: Odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), Dom i wnętrze (44,5%), Zdrowie i uroda (43,7% ), Książki i muzyka (39%) i Dla dziecka (33%). Można zauważyć dużą korelację między tym, czego Polki szukają w sieci, a tym co faktycznie kupują. Jeśli już znajdą w sieci produkty, których szukały, podobają się im i są w dobrej cenie, to decydują się na ich zakup. Badanie Ceneo.pl wskazuje, że zdecydowana większość kobiet (56,7%) w Internecie kupuje właśnie ubrania i buty.
Potwierdzają to również dane popularności tej kategorii w całej porównywarce. W pierwszym kwartale tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 59% wzrosła jej popularność. Ten sam trend można zauważyć w kategorii biżuteria i zegarki, w której wzrost był o 30%.
Do najpopularniejszych i najczęściej poszukiwanych modowych produktów wśród pań są sukienki, marynarki i żakiety oraz przeróżne rodzaje butów. W typowy dla kobiet sposób myślenia kontekstowego o zakupach, klientki zwracają uwagę na wiele kryteriów wpływających na decyzję o zakupie. Biorą zatem pod uwagę fason, kolor, materiał, z którego są wykonane, oraz – co wynika właśnie z kontekstowego myślenia – czy dane rzeczy będą pasowały do już posiadanych w garderobie albo właśnie kupowanych. Kobiety też mając dłuższy, niż mężczyźni, proces decyzyjny o zakupie (wynikający m.in. z większej liczby kryteriów zakupowych) i chcąc podjąć najlepszą decyzję oraz zminimalizować potencjalny dysonans pozakupowy, chętnie korzystają z porad pozwalających im określić, czy dana rzecz pasuje do ich sylwetki, w dalszej dopiero kolejności kierują się ceną. To też jeden z głównych powodów dla których kobiety spędzają w e-sklepach (ale też i sklepach tradycyjnych!) znacznie więcej czasu niż mężczyźni i godzinami potrafią przeglądać, porównywać, dopasowywać i kupować produkty.
Jak mówi Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce, Answear.com: ‘Zaryzykuję stwierdzenie, że kobiety dość znacząco różnią się od mężczyzn jeśli chodzi o podejście do zakupów online, ze szczególnym uwzględnieniem zakupów odzieży i obuwia. Kobiety bardziej identyfikują się z marką, są bardziej skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Widzimy to choćby po takich parametrach jak czas wizyty, liczba odsłon, liczba oglądanych opisów czy filmów produktowych, a także czas spędzany na stronie poszczególnych produktów. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów.’
Ciekawym spostrzeżeniem z badania jest fakt, że – zgodnie z deklaracjami badanych – sprzęt elektroniczny, typu laptopy, telefony komórkowe czy komputery, wybiera i kupuje niewiele ponad 8,6% respondentek. Natomiast mężczyźni w ponad 60% wskazali na Komputery jako kategorię najczęściej przez nich odwiedzaną. Natomiast, na pytanie co najczęściej kupują w sieci, wskazali, w odróżnieniu od kobiet, na sprzęt RTV i AGD (53,6%) oraz na książki i płyty CD 31,2%. Co może być ciekawe, wśród pozostałych odpowiedzi, poza tymi wskazanymi w ankiecie, najczęściej padały artykuły zoologiczne w przypadku pań i artykuły motoryzacyjne w grupie panów.
Czego nadal kobiety obawiają się kupować w sieci?
W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Nawet te produkty, które wydają się być trudne do kupienia w Internecie, znajdują swoich zwolenników. Są jednak i takie kategorie produktowe, które wzbudzają większe obawy wśród kupujących. Internautki
zapytane o to, czego raczej nie kupiłyby w sklepie internetowym w znacznej większości wskazały na leki – prawie 60% ankietowanych. W zeszłym roku w podobnym badaniu największy odsetek internautek bała się kupować żywność (36,5%). Ponadto, nadal spora liczba Polek ma obawy przed kupowaniem butów (35,8% ankietowanych). W zeszłorocznym badaniu, 74% respondentów zapytanych o to, dlaczego nie kupuje odzieży i butów w sieci wskazała, że obawia się, iż nie dopasuje odpowiedniego rozmiaru.
Kobiety lubią kupować dla innych
W centrum zainteresowania kobiet stoją inni ludzie. Nie więc dziwnego, że badanie Ceneo.pl to potwierdziło. Kobiety poza tym, że lubią kupować nowe rzeczy dla siebie, bardzo chętnie udają się do e-sklepu na zakupy dla swoich najbliższych. Nieco ponad 91% pytanych Polek w badaniu Ceneo.pl wskazało, że kupuje zawsze coś dla siebie, a dodatkowo aż ponad 42,3% dla swoich dzieci i kolejne 38,8% dla swoich partnerów.
Kobiety kupują z głową
Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Znaczna większość z nich (ponad 54% badanych) podczas takich zakupów ubrań, butów czy dodatków nie wydaje więcej niż 300 zł. Blisko co trzecia z respondentek (34,2%), nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł. Zaledwie 1,7% badanych Pań wskazało, że na jednorazowe zakupy wydaje powyżej 1000 zł.
Coraz więcej Polek wie, że w Internecie mogą kupować produkty w niższych cenach. Są również coraz bardziej świadomymi konsumentkami: porównują ceny produktów, zwracają uwagę na wiarygodność e-sprzedawców, a to jest niezwykle cenne w tak zwanym ‘smart shoppingu’, czyli umiejętności wyszukiwania okazji cenowych, tańszych produktów i zakupach produktów o dobrej jakości w niższej cenie. Ponad 84,6% pytanych Polek wskazało, że niższa cena niż w tradycyjnym sklepie skłania je do zakupów w Internecie. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, panie wskazały również, że opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9%). Prawie połowa Polek zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%).
Wyniki tegorocznego badania potwierdzają, że Polki coraz częściej decydują się na zwane ‘mądre, przemyślane kupowanie’. Biorąc pod uwagę fakt, że średnia oszczędność dzięki zakupom w Internecie wynosi około 25%, zrozumiałe jest stale rosnące zainteresowanie Polek tą formą kupowania. Tendencję tę można również zauważyć w ilości użytkowników porównywarki: z roku na rok przybywa kobiet doceniających ich właściwości. Jeszcze w lutym 2012 kobiety stanowiły 2 mln wśród wszystkich użytkowników Ceneo.pl, podczas gdy już w tym roku liczba ta oscyluje w granicach 2,4 mln. To istotna zmiana mogąca świadczyć o zmianie trendu opisywanego przez dr Feldę, tj.: że kobiety zakupy rozpoczynają najczęściej od wpisania nazwy produktu w wyszukiwarkę, zaś mężczyźni w porównywarkę.
Tagi: ceneo Internet zakupy