Często tak się zdarza w firmach, że wszystkie działy zapatrzone w bieżącą realizację celów zapominają o współpracy między sobą. I tak, dział marketingu często realizuje swoją strategię zawierającą przede wszystkim działania skoncentrowane na markach oraz produktach i wsparciu ich sprzedaży, czyli: komunikacji, dystrybucji, polityki cenowej. Bywa, że włączona w to jest również obsługa klienta. W pogoni za przychodem często brakuje czasu na głębszą refleksję i brak komunikacji pomiędzy innymi działami, które również mogą mieć swój udział w udoskonaleniu działań marketingowych. Na przykład działu HR, który mógłby potrzebować wsparcia w kreowaniu i realizacji działań employer branding. Ekspansywność działań na zewnątrz tak zaprząta, że zapominamy o tym, co wewnątrz i że pracownik może być pierwszym i najlepszym ambasadorem firmy, jej marek i produktów.
Proksemika dowodzi, że otoczenie wpływa na ludzi. Dlatego też tworzy się piękne powierzchnie sklepowe i ekspozycyjne, aby klient dał się zwabić, czasem zapominając przy tym o pracowniku biurowym. A pracownik przebywający w komfortowym, przyjaznym wnętrzu o dobrej stylistyce będzie bardziej zadowolony, co wpłynie na efekt jego pracy. Firma deweloperska Polnord opublikowała w kwietniu br badanie dotyczące oczekiwań Polaków względem biur, w jakich pracują. Wszak spędzamy w nich blisko 40 lat, a z badania wynika, że prawie dla 65% respondentów to ważne miejsce.
Za nowoczesne miejsce pracy badani uważają takie, do którego łatwo dotrzeć (89,2%), jest w nim dostęp do światła dziennego (66,3%), istnieje możliwość otwarcia okna (53%). Ważna jest też bliskość natury i zieleń (45,7%), widok z okna (42,2%) oraz na szóstym miejscu: wygląd samego biura (42%).
Zapewne takimi badaniami nie od dziś dysponują szwedzcy architekci odpowiedzialni za opracowanie nowego biura Oriflame w Warszawie. Ta firma kosmetyczna umożliwiająca kobietom budowanie swoich większych lub mniejszych biznesów w oparciu o model sprzedaży bezpośredniej, właśnie zmieniła w Warszawie siedzibę. Powstała w niej przestrzeń dla konsultantek oraz na wyższych 2 piętrach, biuro dla pracowników. Jest opracowana zgodnie z nowym konceptem design 2.0, stworzonym przez biuro projektowe TEA i designera Niklasa Wahlsteina. Polska jest pierwszym z 60 krajów, w którym koncepcja została wprowadzona. Za jej realizację w odpowiadało biuro projektowe Przemysława Stopy, Massive Design.
Design 2.0 to wizualizacja i sposób komunikacji z konsultantkami oraz ich klientkami we wszystkich miejscach, w jakich spotykają się z Oriflame. Wnętrze charakteryzują proste formy czerpiące inspiracje z natury i minimalizm. Znajdziemy tam więc obłe kształty, kwiatowe wzory, ekologiczne certyfikowane materiały oraz fotografie skandynawskich fiordów, co ma podkreślać szwedzkie korzenie marki. Dominuje światło, otwarte przestrzenie, przeszkolone pokoje spotkań i czysta biel z charakterystycznymi jarzeniowymi barwami niektórych siedzisk.
Jak mówi Żaneta Gajek, PR & Media Manager Oriflame Poland: ‚Dużo światła i piękne żywe zdjęcia najnowszych produktów znajdujące się na ścianach dodają energii i spontaniczności temu wnętrzu. Do tego specjalne strefy relaksacyjne sprawiają, że naprawdę miło tu się pracuje i przebywa.’
To ważne, aby firma dobrze przemyślała i zrealizowała projekt stworzenia swojej siedziby, bo przecież jak cię, tak cię piszą. A jeśli pracownicy będą postrzegali swoje miejsce pracy jako przyjazne, to w ślad za myślami pójdą też dobre słowa. A te tworzą wizerunek w równie istotnym stopniu, jak i inne działania marketingowe i PR. Działania physical presence, czyli kreaowania przestrzeni przeznaczonej dla ludzi: pracowników, klientów, partnerów, gości są bardzo ważne w strategii marketingowej.
Nowa siedziba jest nie tylko funkcjonalna i przyjazna pracownikom oraz gościom, ale też podkreślała wartości firmy: dbałość o ekologie i środowisko naturalne.
Firma przy wyborze miejsca zwracała uwagę, by budynek spełniał standardy ‘green office’ określające niski negatywny wpływ na środowisko naturalne. Budynek, w jakim mieści się nowa siedziba ma specjalnie ocieplone ściany, szyby w oknach o niskiej przenikliwości cieplnej, energooszczędne klimatyzacje, czy czujniki ruchu w łazienkach. W samym wnętrzu wprowadzono też inne proekologiczne rozwiązania, m.in. żaluzje chroniące pomieszczenia przed nadmiernym nagrzaniem się od słońca i niepotrzebnym korzystaniem z klimatyzacji, automatyczne włączniki świateł w łazienkach, czy energooszczędne świetlówki.
Proekologiczne działania są cenione przez kobiety, które pragnąc dla wszystkich ludzi utopijnej idylli będą popierały i angażowały się w nie, chcąc uczynić świat lepszym. Oriflame zdobyć może więc dodatkowy argument w pozyskiwaniu nowych i motywowaniu obecnych konsultantek, a także klientek.
Pracownicy korzystają z ergonomicznych mebli posiadających ekologiczne certyfikaty, zaś do jednym z kryteriów wyboru sprzętu elektronicznego i AGD, było ich niskie zużycie energii elektrycznej oraz możliwość recyklingu. Dodatkowo firma promując zachowania proekologiczne, zachęca swoich pracowników do przyjeżdżania do pracy na rowerach. Nie tylko jest na niej miejsce, ale też prysznice, aby można było się odświeżyć.