Szanowni Państwo,
Z wielką radością publikuję nasz autorski Raport „Płeć Konsumenta w Marektingu”, przedstawiający wyniki pierwszego przeprowadzonego w Polsce badania dotyczącego marketingu ukierunkowanego na płeć. Dotychczas polskie firmy realizujące działania z zakresu gender marketingu oraz marketingu kobiecego, mogły się opierać wyłącznie na publikacjach i badaniach zagranicznych. Postanowiłyśmy to zmienić.
Przy tej okazji pragnę podziękować wszystkim osobom, które zechciały wziąć udział w badaniu i poświęciły kilka minut na wypełnienie ankiety. Wszyscy respondenci, którzy wpisali na końcu kwestionariusza swój adres e-mail otrzymają od nas Raport. Wszystkie inne osoby mogą go otrzymać, po pozostawieniu swoich danych w formularzu dostępnym na tej stronie.
Raport składa się z 3 części. Pierwsza z nich przedstawia różnice w podejmowaniu decyzji zakupowych przez kobiety i przez mężczyzn. Kolejna poświęcona jest różnicom w postrzeganiu kobiet i mężczyzn jako konsumentów. Ostatnia część dotyczy dziedziny gender marketingu: dedykowania konsumentom produktów i marek w uzależnieniu od ich płci, jak również porusza kwestię marketingu skierowanego do kobiet. Do skomentowania Raportu zaprosiłyśmy ekspertów, którzy podzielili się ciekawymi spostrzeżeniami i opiniami. Są to dwie panie: Katarzyna Pawlikowska, Partner-założyciel Garden of Words, pierwszej w Polsce agencji komunikacji marketingowej skierowanej do kobiet oraz Dominika Maison, psycholog, doktor habilitowany, pracownik naukowy Wydziału Psychologii UW i założycielka Domu Badawczego Maison.
Z pierwszej części badania „Robienie zakupów i podejmowanie decyzji zakupowych” wynika, że to w większości kobiety (61,7%) odpowiadają za robienie zakupów w gospodarstwach domowych. W przypadku zaś podejmowania decyzji zakupowych dotyczących różnych kategorii produktów, widać wyraźny podział na stereotypowe role „damskie” i „męskie”. Kobiety uważane w naszym społeczeństwie za Westalki domowego ogniska, odpowiadają w 87,7% za wybór środków czystości oraz w 81,1% za wybór artykułów spożywczych. Męską domeną są decyzje podejmowane o zakupie samochodu oraz produktów RTV i AGD z poziomem odpowiednio 84,2% oraz 70,1%. Wyraźny podział zaciera się w przypadku wyboru produktów finansowych. Jednak mimo, że odpowiedzi badanych nie były już tak jednoznaczne, to wciąż mężczyźni przeważają w podejmowaniu decyzji o wyborze takich produktów w 65,4%.
Wyniki drugiej części badania dotyczącej zachowań kobiet i mężczyzn jako konsumentów jednoznacznie wskazują (81,1%) na świadomość wpływu różnic płciowych na zachowania konsumenckie. Według 73,5% badanych, kobiety są dużo bardziej wymagającymi klientkami. Zastanawiający jest natomiast fakt, że mimo deklarowanych większych oczekiwań wobec produktu uważa się, że panie zbierają mniej informacji o produkcie (tylko 38,1% wskazań), niż mężczyźni. Zaskakujące jest również to, że kobiety są uważane jako mniej lojalne wobec marki (41%), ponieważ światowe badania w tym zakresie m.in. przedstawione w książce Marthy Barletty „Marekting skierowany do kobiet”, wskazują wręcz odwrotnie. Takie deklaracje mogą wypływać z przekonań respondentów, a nie z faktycznych zachowań konsumenckich oraz mogą mieć związek z nieuświadamianym częstszym obcowaniem kobiet z produktem oraz wybraną marką już na etapie zbierania informacji.
Trzecia część badania poświęcona marketingowi ukierunkowanemu na płeć i marketingowi kobiecemu, dowodzi, że w Polsce konsumenci nie mają jeszcze świadomości, że produkty mogą być lepiej dopasowane do ich potrzeb warunkowanych płcią. Przy czym dużo większą świadomością lepszego dopasowania produktów i marek do ich płci, oznaczają się panowie, niż panie. To może mieć związek z realizowanymi od lat działaniami marketingowymi, których odbiorcami w przeważającym stopniu byli mężczyźni. Świadczyć to może o tym, że kobiety pomimo iż mają wysokie oczekiwania rynkowe, to przy niewystarczającej ofercie kierowanej do nich, nie wiedzą, jak mogłaby ona wyglądać, bo rynek jeszcze nie do końca zrozumiał ich potrzeby. Istotnym faktem wynikającym z badania jest to, że, wśród konsumentów rodzi się oczekiwanie na rozwój działań marketingowych dedykowanych kobietom – 61,8% respondentów uważa, że marketing skierowany do kobiet ma w Polsce przyszłość. Jednak warunkiem tego jest, aby sygnały płynące od konsumentek nie zostały zbagatelizowane. To daje marketerom duże pole do popisu, o ile będą chcieli zgłębiać tę tematykę: zapoznawać się z publikacjami polskimi oraz zagranicznymi, jak również pogłębiać swoją wiedzą na szkoleniach z zakresu marketingu skierowanego do kobiet.
Badania zostały przeprowadzone w dniach 22.09 – 30.11.2009 na próbie 986 dorosłych Polaków korzystających z Internetu, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W grupie badanych było 501 kobiet (50,8%) oraz 485 mężczyzn (49,2%). Wyniki badania są oparte o deklaracje respondentów dotyczące ich zachowań i przekonań.
Raport „Płeć Konsumenta w Marketingu” można pobrać tutaj.
Tagi: gender konsument płeć raport