Agencja marketingu rekomendacji Streetcom Polska, przeprowadziła analizę mającą na celu, zbadanie aktualnych zachowań konsumentów podczas zakupów oraz sprawdzenie, czy zakupy to wyłącznie domena kobiet. Postanowiono przekonać sie, co aktualnie kobiety i mężczyźni myślą o zakupach, jakie produkty i usługi wybierają, o czym rozmawiają, i jak postrzegają siebie w kontekście zakupów. Pod tym kątem zostało przebadanych 41 001 tys. respondentów, w tym 33 697 tys. kobiet oraz 7 304 tys. mężczyzn. Grupa, którą zbadano, to osoby w wieku 14-55 lat. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety internetowej, dostępnej na stronie agencji. Pytania dotyczyły głównie zakupów oraz tego, w jaki sposób podejmowane są decyzje zakupowe.
Na podstawie analizy wyróżniono 5 typów konsumenta: fanatyk, chłodny pragmatyk, skazaniec, zestresowany oraz wybredny. Jak się okazało, zestresowani to niemal wyłącznie mężczyźni. 16% z nich boi się, że to co kupią, nie będzie odpowiadało ich bliskim i woleliby żeby zakupami zajmował się ktoś inni. Również mężczyźni częściej należą do typu skazańców czyli osób, które nie lubią zakupów i traktują je jak zło konieczne. Natomiast 47% badanych kobiet to typ fanatycznego konsumenta, który uwielbia zakupy. Ponad połowa mężczyzn (55%)oraz 44% kobiet uznało, że zakupy zajmują zbyt dużo czasu, to obowiązek jak każdy inny, ale są takie, które sprawiają przyjemność.
„Kobiece” kategorie zakupowe to wciąż kategorie baby care, chemia domowa i żywność. Ponad 81% badanych podejmuje decyzję w tych dziedzinach samodzielnie, natomiast prawie 62% mężczyzn, konsultuje się ze swoimi partnerkami. Chemię domową samodzielnie wybiera co trzeci mężczyzna, a zakupy spożywcze robi 44% ankietowanych. Zgodnie z oczekiwaniami świat baby care należy do kobiet. Jednak co piąty tata przynajmniej raz na jakiś czas wybiera się na takie zakupy bez partnerki i bez sporządzonej przez nią listy zakupowej.
„Męskie” kategorie zakupowe to obszar, w którym aktywnym graczem są również kobiety. Ich rola jest najwyraźniej większa niż chcą przyznać panowie. Zaledwie 9% kobiet deklaruje, że nie uczestniczyło w zakupie ostatniego samochodu, aż 82% odpowiedziało, że decyzje w tej kwestii podejmowane są wspólnie, to samo tyczy się sprzętu RTV. 87% badanych, wskazało, że ma głos przy podejmowaniu decyzji zakupowych, które wcześniej należały głównie do panów.
Z badania wynika że zarówno mężczyźni, jak i kobiety rozmawiają, radzą się siebie nawzajem i rekomendują sobie zakupy w podobnym stopniu. Tyle, że robią to w inny sposób: kobiety jawnie, przyznając się do swojej niewiedzy w danym obszarze, zadając pytania i prosząc o radę, także w miejscu sprzedaży. Mężczyźni wolą to robić w sposób bardziej zawoalowany, aby nie przyznawać się tak chętnie do swojej niewiedzy, która w obliczu innych mężczyzn – potencjalnych rywali – mogłaby być odsłanianiem własnej słabości. Mężczyźni mniej chętnie niż kobiety będą pytać sprzedawców w miejscu sprzedaży, wolą zapoznać się z opiniami w internecie, który daje większą anonimowość. Aż 82% kobiet i 81% mężczyzn, doradziło w ostatnim czasie zakup produktu czy usługi. A ponad 90% respondentów zapytała o radę przed planowanymi zakupami.
Rozmowy obu płci dotyczą różnych produktów i usług. Nie ma takich tematów, o których żadna z płci by nie rozmawiała. Wszyscy dzielą się doświadczeniami, nawet jeśli dotyczą one kategorii związanych z intymną sferą życia, np. prezerwatyw, czy środków wspomagających perystaltykę jelit.
Mężczyźni coraz częściej decydują o różnego rodzaju zakupach, mają swoje zdanie, są doradcami. Rozmawiają głównie o sprzęcie elektronicznym, autach i alkoholu. Kobiety natomiast o kosmetykach, ubraniach i żywności.
Z badania wynika jednoznaczny wniosek. Kobiety i mężczyźni radzą się siebie nawzajem w zależności od kategorii produktów, w której nie czują się pewnie. Większość podejmowanych decyzji jest wynikiem rozmów. Można postawić więc tezę, że w Polsce coraz bardziej popularne są związki partnerskie, a kobieta i mężczyzna stali się partnerami, nawet w tak prozaicznym temacie jakim są zakupy.
Tagi: decyzje zakupowe opinie pozakupowe rekomendacje zakupy