Mam wrażenie, że w obecnym natłoku komunikacji i kulcie piękna, skupiamy się przede wszystkim na potrzebach ludzi młodych, pomijając osoby w wieku dojrzałym, ze starszej grupy wiekowej. Dotyczy to zarówno naszej mentalności, jak i komunikacji marketingowej.
Każdy okres w życiu ma swoje naturalne konsekwencje dla funkcjonowania człowieka. Okres wczesnej starości ma związek z procesami starzenia się organizmu, co w konsekwencji może objawiać się różnymi dolegliwościami fizjologicznymi. Dbanie o zdrowie i reagowanie na symptomy choroby jest ważne w każdym wieku. Warto jednak dostrzegać inne aspekty życia. O dobrej kondycji i zdrowiu możemy mówić tylko wtedy, gdy w dobrej formie jest nasze ciało i psychika. Jedno z drugim tworzy dopiero kompletną całość. W naszej mentalności często wiek ok. 60 roku życia kojarzy się z powolnym ,,początkiem końca”. Takie podejście ma również swoje odzwierciedlenie w komunikacji marketingowej: reklamy skierowane do owej grupy wiekowej, to głównie reklamy ,,problem solution” farmaceutyków.
Ciekawym i wyróżniającym się przykładem jest kampania linii kosmetyków Dove pro-age (a nie anti-age).
Czas docenić i motywować osoby w wieku dojrzałym do przyjęcia perspektywy wieku około emerytalnego, jako czasu dla siebie, dla rodziny, dla przyjaciół, a nawet nowych możliwości zawodowych. Najwyższy czas docenić tą grupę wiekową jako potencjalnych konsumentów i konsumentki – w szczególności! Jak dowiemy się z książki Marthy Barletty ,,Marketing skierowany do kobiet”, kobiety zarabiają coraz więcej i co za tym idzie – mogą inwestować i wydawać coraz większe sumy. Generalnie żyją dłużej od swoich partnerów życiowych i majątek domowy pozostaje pod ich kontrolą. W Polsce kobiety żyją przeciętnie aż o 9 lat. Może warto zatem wyjść poza stereotypy schorowanych emerytek i dotrzeć do możliwości i potencjału dojrzałych konsumentek?
Polecam również film ,,Dziewczyny z kalendarza” w reżyserii Nigel Cole, który w jakże sprytny sposób przedstawia świeże spojrzenie na dojrzałe kobiety: ich ciała i potrzeby.
Agnieszka Strzałka
Tagi: kosmetyki reklama starość telewizja wiek