Marketerzy coraz częściej dostrzegają nie tylko fakt, że mężczyźni i kobiety hołdują różnym wartościom w różnym stopniu, ale również i to, że obie płcie zwracają uwagę na inne korzyści płynące z zakupu tego samego produktu. Dopiero od ponad dekady (w USA, w Polsce o ¼ krócej) zgłębia się wiedzę na temat tego, co w reklamie może bardziej interesować kobiety, niż mężczyn. Wcześniej komunikacja była głównie neutralna lub nastawiona na mężczyzn – bo to oni zawsze zarabiali więcej pieniędzy niż ich partnerki. Natomiast badania, jakie zostało przeprowadzone przez Adweek Media/Harris Poll w Internecie w dniach 2-4 lutego w USA, na grupie 2.194 osób powyżej 18 roku życia, idą o wiele dalej. Pokazują bowiem, jakiej płci głosu użyć w reklamie – czy męskiego czy damskiego – w przypadku chęci osiągnięcia różnych efektów.
Wynika z nich po pierwsze, że nie ma większego znaczenia, jakiego głosu się użyje (damskiego czy męskiego) w przekazach perswazyjnych. Wśród badanych 64% odpowiedziało, że nie ma wpływu na perswazyjność reklamy wybór głosu konkretnej z płci. Osoby wskazujące na głos jednej z płci, wskazywały w 18% na męski, a w 19% na kobiecy. W każdej z grup respondentów – mężczyzn i kobiet – odpowiedzi nieznacznie się różniły. Mężczyźni uważają w 21% męski głos oraz w 20% damski za bardziej perswazyjny. Dla kobiet zaś głos męski jest w 15% perswazyjny, a kobiecy w 18%.
Według badanych, męski głos jest mocniejszy i wymuszający (48% wskazań ogółem), niż kobiecy (2% wskazań ogółem). Dla 49% badanych płeć głosu nie miała w tym względzie znaczenia. W grupie osób twierdzących, że kwestie w reklamach wypowiadane przez panów brzmią silniej i zmuszają do czegoś, 51% stanowili mężczyźni, a 46% kobiety.
Głosy kobiece są uważane przez respondentów za bardziej kojące. Opowiedziało się za nimi 46% wszystkich badanych, z czego 54% stanowili mężczyźni, a 38% kobiety. Tylko 8% badanych uważało głos męski za bardziej kojący, a w grupie tej było 5% mężczyzn i 11% kobiet. Dla 46% respondentów nie miało znaczenia, czy to kobieta czy mężczyzna będzie ich uspokajać z reklamy.
Dla większości badanych męski głos miał większe znaczenie przy reklamowaniu samochodów oraz komputerów. Pomimo tego, że większość respondentów deklarowała, że nie ma to większego znaczenia, czyj głos opowiada o obu produktach (66% w przypadku samochodów oraz 69% w przypadku komputerów), to w tej grupie, która deklaruje, że ma to znaczenie, widać trzy- lub czterokrotną przewagę na korzyść głosu męskiego. 28% badanych deklaruje, że woli słuchać mężczyzny usiłującego sprzedać samochód, a tylko 7% kobiety. Natomiast przy sprzedaży komputera proporcje te były odpowiednio na poziomie 23% i 7%. Co ciekawe, w grupie osób odpowiadających, że to kobiecy głos jest bardziej odpowiedni w reklamie sprzedającej komputer lub samochód, mężczyźni znajdywali się ponad dwukrotnie częściej, niż kobiety. Mężczyźni wskazywali głos kobiecy w reklamie komputerów w 9%, a w reklamie samochodów w 10%, podczas gry kobiety preferowały damski głos tylko w 5%.
Ciekawe, jak szybko doczekamy się zastosowania wniosków z badania w praktyce?
Podziękowania dla ^blazejbalcerzyk.
Tagi: głos reklama