Kobiety lepiej oceniają reklamy, w jakich modelka w dużym stopniu dominuje nad mężczyzną, niż te, w których kobieta jest bardzo uległa mężczyźnie. Ponadto konsumentki deklarują bardzo wysoką chęć zakupu produktów reklamowanych przez kobiety dominujące seksualnie nad mężczyznami. Tak wynika z badania poświęconeego analizie reklam o zabarwieniu erotycznym, przeprowadzonego w 2009 roku pod kierunkiem prof. Andrzeja Falkowskiego, dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS. Do badania zaproszono wyłącznie panie, bo jego realizatorzy słusznie zauważają, że to kobiety głównie podejmują decyzje zakupowe. Po wtóre przyznają, że kierowała nimi ciekawość, czego pragną współczesne konsumentki, aby lepiej móc opracowywać skuteczne kampanie reklamowe kierowane do kobiet.
Analiza obejmująca dwa typy reklam z kontrastującą postawą kobiet w relacji z mężczyzną wykazała, że im bardziej bohaterka reklamy dominuje nad przedstawicielem płci przeciwnej, tym bardziej reklama jest przekonująca dla pań. Przyczyn tego należałoby doszukiwać się w wizerunku kobiety odważnej, silnej, świadomej swojej wartości, a przy tym często pięknej i epatującej seksapilem, który powoduje, że mężczyźni stracą dla takich kobiet głowę. Wiele kobiet chciałoby się identyfikować z taką kobietą, a zatem zakup produktu reklamowanego jest postrzegany jako możliwość zbliżenia się do takiego pożądanego przez konsumentki wizerunku. Dla kobiet coraz częściej atrakcyjnymi cechami jest władza i moc, a połączenie jej z seksualnością dodatkowo powoduje chęć upodobnienia się do ideału współczesnej kobiety.
Z drugiej strony okazuje się, że silna podległość mężczyźnie jest postrzegana przez kobiety bardzo źle. To związane jest z obawą konsumentek przed wkraczaniem w prywatną sferę seksualności, a od tego o krok do znalezienia się w niebezpiecznej sytuacji, gdy mężczyzna zrobi kobiecie coś wbrew jej woli. Taka reklama według zespołu badawczego, nie tylko nie zachęci do zakupu produktu, ale może wręcz doprowadzić do deprecjacji wartości marki wśród potencjalnych klientek.
Tagi: dominacja seksualność uległość