W swojej pracy zawodowej, w której odpowiadam za działania komunikacji marketingowej w 26 krajach Europy, często podróżuję za granicę. Latam samolotami przeciętnie kilka razy w miesiącu. Rzadko się w nich spotyka jakieś akcje marketingowe realizowane we współpracy z innych firmami. Jeśli już jakieś się pojawiają, to zazwyczaj dotyczą one ofert operatorów komórkowych i są kierowane do wszystkich pasażerów, bez względu na ich płeć. Dlatego też zostałam miło zaskoczona przy okazji ostatniej podróży służbowej, bo w ciągu 2 dni natrafiłam na działania do kobiet realizowane w 2 różnych liniach. Jedną z nich jest nasz rodziny przewoźnik – LOT, który dołączył do Kampanii na Rzecz Walki z Rakiem Piersi. Przez cały październik, będący miesiącem walki z tą chorobą, personel pokładowy LOT-u ma nosić różowe wstążki wpięte w klapy mundurów. W trakcie mojego lotu 2 października stewardesa odczytywała specjalnie przygotowany komunikat dotyczący uczestnictwa przewoźnika w tej szczytnej akcji. Choroba wszak odpowiednio wcześnie wykryta może być całkowicie wyleczalna. W Polskich Liniach Lotniczych LOT pracuje wiele kobiet, w tym około 600 stewardes (pozdrawiam serdecznie panią, z którą leciałam z Odessy do Warszawy 4 października 2012 r.) i aż 9 pań za sterami samolotów (z jedną z nich, panią kapitan, miałam przyjemność kiedyś lecieć i wiele osób na pokładzie było zaskoczonych, gdy damski głos dobiegł z głośnika: ‘dzień dobry państwu, mówi kapitan’). Dołączenie się firmy do wsparcia tej kampanii nie tylko edukuje pasażerki i okazuje troskę o ich zdrowie, ale też pokazuje, że LOT myśli o swoich pracownikach. Wsparcie kampanii jest widoczne nie tylko na pokładach samolotów. Ulotki na temat akcji dostępne są w biurach LOT-u w całym kraju. Obszerny materiał na temat profilaktyki raka piersi znalazł się w magazynie pokładowym PLL LOT Kaleidoscope. A dodatkowo na czas Kampanii zaadaptowana została strona www.lot.com, gdzie obok logo LOT pojawiła się symboliczna różowa wstążka. Organizatorem międzynarodowej Kampanii na Rzecz Walki z Rakiem Piersi, skupiającej się na ratowaniu życia kobiet na całym świecie i realizacji wizji świata bez raka piersi, firma Estée Lauder Companies. Pomysłodawczynią samej idei różowej wstążki jest wiceprezes firmy Evelyn Lauder. Drugą linią w jakiej mogłam zaobserwować działania marketingowe do kobiet i być ich odbiorcą, jest ukraiński Aerosvit. Na trasie Kijów – Odessa otrzymałam od stewardesy ulotkę o niestandardowym formacie z firmy Mary Key z dołączoną próbką bezzapachowego kremu do rąk Satin Hands. Próbki dostawały tylko kobiety (i tylko te, które akurat nie spały w czasie tego bardzo porannego lotu).
Ulotka informuje o trwającej od 17 września do 12 listopada akcji specjalnej. Każdy, kto zarejestruje się na stronie marykay.ua, ma szansę otrzymać produkty: Satin Body, Satin Hands lub Satin Lips. Ulotka zawiera również informację o produktach, jak też odnośniki do źródeł mogących podać więcej szczegółów: do strony internetowej, do Facebookowego fan page oraz zalecenie zwrócenia się do niezależnej konsultantki Mary Kay. Realizacja działań komunikacji marketingowej do kobiet w liniach lotniczych jest bardzo ciekawym pomysłem na dotarcie do określonego segmentu kobiecego i z pewnością jest na razie tak nietypowa, że bardzo zapada w pamięć. Takie działania to dowód, że zarówno przewoźnicy, jak i ich parterzy w takich akcjach musieli zauważyć, jak istotnym klientem może być kobieta, nawet pomimo tego, że kobiet w samolotach jest mniej, niż mężczyzn. Badania z 2009 roku wskazują, że kobiety stanowią 45% pasażerów, choć tendencja jest nieznacznie rosnąca. Badania zostały przeprowadzone w Polsce, za granicą wyniki mogą wyglądać zupełnie inaczej. Przykładowo loty w Europie Zachodniej są zdominowane przez mężczyzn – szczególnie w regularnych liniach lotniczych, które preferuje biznes. Dlatego jeśli kogoś powyższe działania zachęcą do współpracy z liniami lotniczymi w zakresie marketingu do kobiet, rekomenduję najpierw prześledzenie statystyk pasażerskich nie tylko w konkretnych liniach, ale nawet na konkretnych destynacjach.
Tagi: linie lotnicze lot mary kay