Żartobliwe rysunki pokazujące jak kobieta porusza się po centrum handlowym, do którego przyszła kupić tylko jedną rzecz w Gapie, mają duże pokrycie w rzezcywistości. Poruszanie się całej przestrzeni dostępnej powierzchni handlowej ma też pokrycie nawet w tylko jednym sklepie. Dowodzą tego badania firmy Cogision dla sklepów z biżuterią Yes.
W celu udoskonalenia prezentacji produktów i obsługi klienta, a tym samym szybszego doprowadzenia klienta do kasy, przebadano i poddano analizie zachowania klientów offline, czyli w punktach sprzedaży, oraz online, czyli w sklepach internetowych. Posłużono się obserwacjami zachowań klientów, danymi z kamer video w punkach sprzedaży, ścieżką klienta w sklepie, badaniami eye-trackingowymi i testami użyteczności. Ku zadziwieniu badaczy, ścieżki poruszania się po sklepie kobiet i mężczyzn wyglądały zupełnie inaczej.
Kobieta (schemat górny) poruszała się po planie gwiazdy, obchodząc cały sklep dokoła i zatrzymując się przy większości sklepowych półek, przeciętny mężczyzna (schemat dolny) zaś trafiał w zaledwie 4 miejsca.
Jak się okazało, badania eye-trackingowe potwierdziły to, że kobiety o wiele wnikliwiej przyglądają się każdej stronie serwisu, a ich wzrok biega wieloma sakkadami i zatrzymuje się na wielu fiksacjach.
Jak się później okazało po dokładniejszym przeanalizowaniu wyników, często zdarzało się, że mężczyźni najpierw pojawiali się w sklepach w obecności swoich partnerek, które buszując po sklepie dokonały nominacji produktu. Potem mężczyźni pojawiali się w sklepach po raz kolejny, już sami – żeby kupić wybraną przez panie biżuterię i za nią zapłacić. Nie zmienia to faktu, że generalnie kobiety w sklepach dotrą w większą liczbę miejsc, spędzą większą ilość czasu i będą w poszukiwaniach bardziej niestrudzone.
Osoby regularnie zaglądające na tę stronę już wiedzą, dlaczego tak się dzieje. Kobiety po prostu mają dłuższą listę wymagań do produktu. Jest ich więcej niż na męskiej liście wymagań. Kobieta chce, aby produkt był dokładnie taki, jaki ona chce, żeby był. I nawet jeśli produkt już spełni wszystkie wymagania, to kobieta nie podejmie od razu zakupu, tak, jakby to zrobił przeciętny mężczyzna. Ona wówczas poszuka jeszce innych podobnych produktów, które być może też spełnią jej wymagania, bo być może będą nawet lepsze, niż pierwszy znaleziony ‘produkt idealny’. Takie zachowanie wynika także z myślenia kontekstowego. Jeśli np. kobieta dokonuje zakupu ubrania, to od razu zastanawia się do ilu i jakich rzeczy będzie jej pasował, jakie do nich założy buty, kolczyki, jaką dopasuje torbę i czy pasujący do stroju makijaż będzie dla niej korzystny. Dlatego kobieta musi sprawdzić, czy na pewno to, co znalazła jest idealne. Stąd się bierze to długie, damskie chodzenie po sklepach i wnikliwe przyglądanie się wielu rzeczom.
Tagi: produkt sklep yes