Podejmowanie decyzji (w tym konsumenckich) to nieodłączny aspekt naszego funkcjonowania. Chodzi nam oczywiście o decyzje dla nas najlepsze i gwarantujące dobrostan psychiczny. Czasami analizujemy przedstawiane warianty tworząc prawdopodobny bilans zysków i strat, próbujemy ocenić poziom ryzyka, a czasami drogę wyznaczają nam doświadczane emocje. Poza różnicami indywidualnymi niewątpliwy wpływ na sposób podejmowania decyzji ma nasza płeć. Potocznie uważa się, że kobiety są niezdecydowane, wybredne? I okazuje się, że coś może być na rzeczy.
U kobiet proces podejmowania decyzji ma charakter spiralny, tj. branych jest pod uwagę więcej zmiennych w celu znalezienia ,,idealnego produktu” – takiego, który spełnia najważniejsze założenia, ale posiada również te mniej istotne na liście wymagań. Ma wszystko, czego konsumentki oczekują! Kobieca droga do zakupu produktu jest dłuższa i szersza w swoim zasięgu. Natomiast, co warte podkreślenia, marka wkupiona w kobiece łaski może oczekiwać lojalności i gratisowych rekomendacji. Przekaz ustny odgrywa zdecydowanie większą rolę w komunikacji damskiej, niż męskiej. Kobiety wymieniają się poglądami na temat usług, produktów i polegają na opiniach zaufanych osób. Ponadto, w przeciwieństwie do mężczyzn częściej i chętniej sięgają po opinie przyjaciół i sprzedawców (zaznaczam: profesjonalnych sprzedawców, oczywiście przyjemnie rozmawia się z przystojnym sprzedawcą lub elegancką konsultantką, ale priorytetem są rzeczowe informacje i traktowanie odbiorcy serio!).
Męski sposób podejmowania decyzji cechuje liniowość. Nie zbaczając z drogi, mężczyźni dążą do wyznaczonego celu. Często produkt lub usługa spełniająca kilka pierwszych, najważniejszych założeń, jest przez nich akceptowana. Wolą dochodzić do celu na drodze eliminacji przedstawionych alternatyw, niż cofać się do etapu ponownego rozważania wszystkich możliwości. Zatem z potencjalnymi konsumentkami, jest jak w życiu z kobietami: mogą być wybredne i trudniej je zdobyć, ale kiedy już są zdobyte odpłacają się wiernością, oddaniem i rzadziej przechodzą do konkurencji.
Agnieszka Strzałka
Tagi: podejmowanie decyzji zakupy