Aktywność, otwartość na innowacje, niezależność i komunikatywność to główne atuty kobiet prowadzących własne firmy. Wielozadaniowość kobiet wynikająca z pełnienia różnych ról życiowych sprawia, że kobiety doceniają elastyczne godziny pracy i potrafią je dobrze zagospodarować. Chętnie i efektywnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań i technologii, jeśli te ułatwiają życie robiących wiele rzeczy na raz pań, zaś w przypadku prowadzenia działalności są traktowane jak sprzymierzeńcy. Kobiety w biznesie więcej rozmawiają i słuchają, a komunikacja jest sposobem na sukces. Przedsiębiorcze kobiety to zwykle optymistki, wierzące w swoje możliwości już w chwili zakładania własnego biznesu. Takie dane przedstawiła firma UPC Polska, która przeprowadziła w maju br. badania małych firm, wśród których zapytano o opinie 400 przedsiębiorców, w tym 43% kobiet, 57% mężczyzn.
Zauważa się wyraźne różnice w powodach, dla których kobiety i mężczyźni zakładają własne firmy. Jak wynika z badania, dla kobiet największe znaczenie ma niezależność, która jest głównym motywatorem do prowadzenia własnej działalności. Choć jest to istotna wartość także dla męskiej części społeczeństwa, nie jest ceniona przez nich tak wysoko (77% kobiety i 68% mężczyźni). Kolejnym powodem, który kobiety biorące udział w badaniu uznały za bardzo istotny, jest elastyczność godzin pracy (55% kobiety i 38% mężczyźni), co wcale nie zadziwia biorąc pod uwagę fakt, że kobiety chcą godzić wiele ról życiowych związanych z prywatną i zawodową sferą życia. Pasje są wysoko stawiane przez kobiety w hierarchii ważności – właścicielki firm chcą wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38% mężczyźni). To ewidentny dowód na to, że kobiety mają bardziej sprecyzowane oczekiwania, jak również dużą świadomość swoich potrzeb. Prowadzenie własnej firmy kobiety postrzegają również jako możliwość osiągania wyższych dochodów i pełniejszej samorealizacji. Co ciekawe, panie zdecydowanie bardziej wierzą w powodzenie swoich przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni).
Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska, komentuje: Jak wynika z naszych badań, kobiety aktywniej prowadzą swoje firmy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę w powodzenie swojego biznesu już w momencie jego zakładania, jak również potem osiągają większą satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy.
Przeglądając wyniki związane z obawami towarzyszącymi założeniu własnej firmy ponownie można zauważyć różnice w argumentacji płci. Dla kobiet mniejsze znaczenie mają obawy związane z czynnościami administracyjnymi i skomplikowanymi formalnościami związanymi z prowadzeniem i założeniem firmy (19% mężczyźni i 14% kobiety), natomiast wśród różnic na plan pierwszy wysuwają się obiekcje dotyczące zarządzania zespołem, rozumiane jako odpowiedzialność za pracowników (9% mężczyźni i 3% kobiety). Dla wszystkich jednak świadomość kosztów związanych z prowadzeniem działalności jest niewątpliwie największą barierą związaną z rozwojem przedsiębiorczości (45%).
Aż 89% kobiet jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własna rękę (dla porównania tylko 75% mężczyzn). Zwraca uwagę także fakt, że wśród panów aż 25% jest niezadowolonych jako pracujący ‘na swoim’, podczas gdy wśród pań ten odsetek wynosi tylko 12%.
Przyglądając się wynikom badania w części związanej ze sposobami dotarcia do klientów wyraźnie widać proaktywną naturę kobiet. Panie częściej i efektywniej wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji, takie jak na przykład Internet. Obecność w wyszukiwarkach to ważne narzędzie do komunikacji z klientami dla 63% kobiet i tylko 47% mężczyzn. Prawie połowa kobiet prowadzących firmę pozycjonuje swoje strony w Internecie, dla porównania – tylko 23% panów. Z portali społecznościowych, jako kanału komunikacji korzysta aktywnie 23% pań i 16% panów.
Kobiety większą wagę przykładają do komunikacji ogólnie i być może z tego powodu częściej korzystają z telefonów komórkowych (97% kobiety i 46% mężczyźni) i stacjonarnych (49% kobiety i 2% mężczyźni). Wysoki jest także odsetek pań korzystających z Internetu stacjonarnego, gdzie proporcje kształtują się następująco – 79% kobiety i 37% mężczyźni.
Niewątpliwie można uznać, że kobiecym sposobem na przedsiębiorczość jest komunikacja – to wśród Pań znajdziemy największy odsetek korzystających z narzędzi nowoczesnej komunikacji elektronicznej (Internet, telefon, komunikatory, portale społecznościowe etc.). Nie bez znaczenia jest fakt, że Panie świadomie i bardzo powszechnie wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji w promowaniu swojego biznesu i dotarciu do potencjalnych klientów. To świadczy o otwartości na zmiany i dużej elastyczności kobiet, która decyduje o być albo nie być firmy na konkurencyjnym rynku.- mówi Patrycja Golos.
Rolę Internetu jako źródła dotarcia do potencjalnych klientów docenia aż 25% pań i tylko 12% panów. Mężczyźni z kolei, jako skuteczniejsze postrzegają rekomendacje – 73% mężczyźni i 63% kobiety.
Przedsiębiorcze kobiety są jakby naturalnie zahartowane, albo wręcz wyluzowane: nie reagują nagle, z napięciem, siłą – jak mężczyźni – lecz podchodzą do spraw „na dłuższą metę i przetrwanie” co powoduje, że właśnie na dłuższym dystansie życiowym, osiągają więcej satysfakcji oraz potrafią czerpać radość z drobnych postępów lub zdarzeń. To ostatnie, mimo usilnych starań terapeutów, filozofów, ale i coachów, jest dla wielu mężczyzn niestety nieosiągalne…” – podsumowuje Robert Krool, ekspert w dziedzinie przywództwa i przedsiębiorczości.
Pomimo, że pytania w badaniu przewidywały tylko męską formę zwrotów (byłEŚ, założyłEŚ, zadowolonY, itp.), to należy przyznać, że stanowią ciekawy materiał poznawczy. Co więcej – wynikają z nich dawno potwierdzone naturalne i często uwarunkowane biologią i rolami społecznymi zachowania.
Tagi: upc wielozadaniowość