Kobiety i mężczyźni nie tylko inaczej podejmują decyzje zakupowe oraz inaczej dokonują samych zakupów, ale również inaczej korzystają z promocji, rabatów i kuponów. W przypadku możliwości zaoszczędzenia, poszukują kuponów rabatowych w innych mediach, wykorzystują je na inne produkty oraz w różnym stopniu. Tak dowiodły badania przeprowadzone w lutym br przez The Integer Group oraz M/A/R/C Research w Stanach Zjednoczonych – kraju, gdzie kupony na zakupy są wykorzystywane codziennie i powszechnie. Kobiety angażują się w wykorzystywanie kuponów o wiele bardziej niż mężczyźni i w wielu kategoriach produktowych przewyższają pod tym względem mężczyzn ponad dwukrotnie. To jednak nie dotyczy kategorii telefonów komórkowych, gdzie panowie wiodą absolutny prym.
Gdy w grę wchodzą produkty technologiczne, mężczyźni wyraźnie się ożywiają pod względem wykorzystywania kuponów i zaczynają ich poszukiwać w miejscach sprzedaży, na stronach internetowych i w gazetach. To dowodzić może, że panowie poszukujący kuponów w trakcie planowania zakupu i poszukiwania informacji o produkcie, są bardziej otwarci na przekaz marketingowy, jeśli tylko nadawca zapewni im wystarczająco dobre korzyści. W tym przypadku kupony służyłyby raczej jako narzędzie programów lojalnościowych lub budowania trwałych relacji z klientem (jako uczestnik programu lub członek klubu danej marki), niż jako narzędzie zwiększania świadomości marki.
Z badania wynika również, że prawie ¾ konsumentów (74%) wykorzystuje kupony, ponieważ uważają je za wygodne oraz korzystne. W tej grupie klienci najczęściej wykorzystują je przy zakupie produktów, które mogą w domu długo poleżeć i nie mają krótkiego terminu ważności. Do tych produktów należą środki czyszczęce, makarony czy kasze oraz produkty papierowe. W przypadku korzystania z kuponów na produkty o długim cyklu życia, takie jak meble czy elektronika, kupony nie sprawdzają się już tak dobrze, chyba, że kleint trafi na nie dokładnie w tym czasie, w którym planuje zakup danego produktu. Pozostały odsetek 26% badanych uważa kupony za zbyt uciążliwe w wykorzystaniu i stanowiące zbędny balast i wysiłek w planowaniu i robieniu zakupów.
Nie dziwi fakt, że z kuponów dużo chętniej korzystają osoby w wieku 50 plus, ale za to ciekawym jest już fakt, że są bardziej skłonne kupować produkty znanych marek, natomiast 32% tych starszych osób uważa, że kupony jest trudno znaleźć, jak również zadać sobie następnie trud przeczytania ich. Generalnie jednak jest tak, że ogół konsumentów oczekuje od kuponów, że będą łatwe do znalezienia i zrozumienia jaką konkretną wartośc oferują, jak również proste w użyciu. Co więcej, wola się o wiele częściej dowiedzieć ile zaoszczędzą kwotowo, niż procentowo. Najchętniej wykorzystywanymi kuponami są te ze stałą zniżką lub oferty zakupu dwów produktów w cenie jednego.
Wartość kuponu jest w 68% sprawcą zmiany marki na inną. Pomimo tego, że kupony mają tak duży wpływ na decyzje konsumenta, to jednak badacze przestrzegają marki przed nieumiejętnym stosowaniem polityki rabatowej, bo przede wszystkim marka powinna mieć na względzie swoje pozycjonowanie i dostosowanie narzędzi promocji.
Tagi: kupon rabat