Zmysły pozwalają nam odbierać bodźce na wielu poziomach, co pomaga w szybkim dostosowaniu zachowań w danym otoczeniu i sytuacji. Dzięki temu potrafimy przetrwać, ale też i przeżywać różne emocje. Uważa się, że konsumenci obojga płci tak odbierają otoczenie zmysłami. Ale gdy się porówna kobiety z mężczyznami, to okazuje się, że w przypadku tych pierwszych zmysły będą miały większe znaczenie. Wiedzę o tym można z powodzeniem wykorzystać do planowania i realizacji swoich działań marketingowych, począwszy od produktu, poprzez komunikację marketingową, a skończywszy na miejscu sprzedaży.
Rok temu pisałam o tym, że kobiety lepiej rozróżniają kolory, zatem teraz omówię pozostałe zmysły.
Dotyk
Kobieca skóra jest cieńsza i dużo bardziej wrażliwa na dotyk. Nawet najbardziej czuły na dotyk mężczyzna odbierze go w o wiele mniejszym zakresie, niż najmniej wrażliwa kobieta. To sprawia, że panie w procesie zakupu uwielbiają dotykać, sprawdzać fakturę materiału z jakiego wykonany jest produkt. Często ten zmysł ma istotny wpływ na miejsce dokonania zakupu, bo klientka woli pójść do sklepu, by samodzielnie ‚pomacać; produkt, niż zakupić go w sklepie internetowym (o innych przyczynach, dla których kobiety preferują stacjonarne sklepy, przeczytasz tu: Młode Polki i Polacy w e-sklepach). Odnosić się to będzie do wielu kategorii produktowych: kosmetyków, odzieży, obuwia (to wszak te produkty są potem najbliżej kobiecej skóry dotykając jej cały czas!), mebli i wyposażenia domu, produktów technologicznych.
Słuch
Kobiety z racji swojej roli biologicznej – rodzenia i opieki nad potomstwem wykształciły lepszą zdolność do słyszenia wysokich dźwięków. Z uwagi na lepsze umiejętności komunikacji i empatii, łatwiej usłyszą zmiany tonu głosu, co pozwoli na szybsze wyczucie nastroju innych osób. To pozwoli też usłyszeć fałszywą nutę w głosie – kobietom łatwiej jest rozpoznać, kiedy ktoś kłamie (zwłaszcza, gdy dobrze znają daną osobę). Powinni o tym pamiętać pracownicy sklepów prowadzący rozmowy z kobietami i okazywać im faktyczne zainteresowanie.
Smak
Kobiety posiadają lepiej wykształcone receptory słodkiego smaku. To niestety powoduje, że chętniej niż mężczyźni mogą sięgać po słodycze i częściej będą poszukiwały produktów o takim smaku. Również zapach sugerujący, że produkt mógłby mieć taki smak, sprawi, że klientka się nim zainteresuje. To tłumaczy popularność kosmetyków o zapachach owocowych, czekoladowych, mlecznych, kokosowych.
Węch
Kobiecy nos jest wrażliwszy od męskiego, szczególnie w okresie owulacji. Dla kobiet istotne jest, aby przebywać w miejscu o przyjemnym zapachu lub też zapachu neutralnym. Same oczywiście też chcą pięknie pachnieć. Widać to nie tylko w popularności perfum czy kosmetyków, ale coraz szerszym asortymencie innych produktów zapachowych: higienicznych (podpaski, papier toaletowy), biurowych (pachnące dugopisy czy gumki), środków czystości, elementów dekoracji wnętrz (świece, lampki do olejków zapachowych, potpourri). Zapach potrafi kobietę skutecznie przyciągnąć do miejsca sprzedaży – mogą o tym zaświadczyć np. piekarnie lub cukiernie wietrzone na ulicę, aby zapach świeżego pieczywa lub ciastek unosił się w powietrzu tam, gdzie są przechodnie. Z kolei brzydkie zapachy mogą skutecznie odstraszać kobiety, niezależnie od tego, jak dobry mogłyby uzyskać produkt.
Tagi: dotyk smak słuch węch wzrok zmysły