Według najnowszych danych z badań NetTrack instytutu MillwardBrown SMG/KRC, w Polsce jest 16,7 mln internautów. Z czego 51% to kobiety. Liczba użytkowczek Internetu rośnie na przestrzeni lat. W 2006 roku kobiety korzystające z Internetu stanowiły 49% internetutów, zaś proporcje mężczyzn i kobiet wyrównały się 3 lata temu. Internet doskonale się wpisuje w sposób funkcjonowania kobiety: wielozdaniowość, dociekliwość w procesie zakupowym, potrzebę budowania relacji z innymi ludźmi, odreagowywania stresu w rozmowie. Dlatego też sieć jest dla kobiet idealnym medium do komunikowania się z innymi ludźmi, poszukiwania najróżniejszych informacji, poszukiwania porad i dzielenia się problemami, jest miejscem poszukiwania rozrywki, jak też miejscem dokonywania zakupów.
Oczywiście zarówno kobiety, jak i mężczyźni korzystają w Internecie z wielu funkcji na podobnym poziomie, jak np. korzystanie z bankowości elektronicznej, dokonywanie zakupów, ściągnie plików (filmy, zdjęcia, muzyka), uczestnictwo w kursach online, korzystanie z map online, słuchanie radia. Obie płcie uczestniczą także w życiu społeczności internetowej: zamieszczają i komentują treści na forach, blogach i serwisach społecznościowych, prowadzą blogi, doradzają innym, szukają nowych znajomości i towarzystwa, jak też grają w gry.
Jednak przedstawiciele obu płci wykazują przewagi w różnych celach korzystania z Internetu. Badanie IDMnet z maja 2011 roku wykazało, co w sieci jest domeną kobiet, a co domeną mężczyzn. Jak widać z poniższego zestawienia kobiety chętniej poszukują informacji do nauki, można zauważyć też większą skłonność do kontaktu z bliskimi sobie osobami. Mężczyźni zaś poszukują chętniej nowych znajomości, szukają miejsca do sprawdzania się – chętnie rywalizują. Różni również rodzaj poszukiwanych informacji. Panie chętniej szukają informacji o różnych osobach, czy informacji zdrowotnych, podczas gdy panów interesują informacje o produktach, czy polityczno-społeczne.
Wraz z rosnącą liczbą kobiet w sieci, zaczęło przybywać i serwisów kierowanych do tej grupy odbiorców. Z racji tego, że w początkach istnienia Internetu był on, jako medium bardzo techniczne, był zdominowany przez mężczyzn. Pierwszymi projektantami serwisów do kobiet również byli mężczyźni. Często tworzyli oni serwisy tak, jak tworzyliby je dla samych siebie – tj. według męskich kanonów komunikacji, bądź też tak, jak im się zdawało, co kobiety chciałyby widzieć w takich witrynach. Od zdawania się do wiedzy często jednak bywa daleko i to w przypadku obu płci.
Z pomocą przyszły badania śledzenia ruchu gałek ocznych podczas oglądanie serwisów internetowych, czyli badanie eyetrackingowe. Wynika z nich, że wzrok internautów obojga płci przyciągają inni ludzie, a w szczególności ich twarzePodobną moc przyciągania wzroku mają ludzkie dłonie i ich zawartość. Zachowanie użytkownika jest determinowane przez zachowanie postaci na monitorze i oraz ich mowa ciała. Jeśli dana postać coś wskazuje na stronie internetowej, to internauta chętniej tam spojrzy. Podobnie jest wówczas, czy wzrok postaci na zdjęciu jest skierowany na dany obiekt na stronie.
Należy pamiętać, że zdjęcia większe zatrzymują wzrok na dłużej, niż małe. Jednak okazuje się, że zamieszczenie zdjęcia osoby może być osłabione przez umiejętne rozmieszczenie tekstu. Dominujący nagłówek na stronie głównej przyciągnie wzrok bardziej, niż zdjęcie pośrodku strony. Oczy najczęściej skupiają się na pierwszych dwóch liniach nagłówka, zaś strony z tekstem przyciągają wzrok na lewą górną część. Podczas badań zauważono, że kobiety postrzegają strony nieco inaczej niż mężczyźni. Po pierwsze obejmują wzrokiem większą część widocznego obrazu. Po drugie bardziej koncentrują się na szczegółach. I po trzecie Kobiety skupiają chętniej wzrok na frazach dotyczących emocji oraz relacji międzyludzkich.
Z powyższych badań można już wysnuć część wniosków dotyczących tworzenia serwisów internetowych dla kobiet. Pozostałe wynikają z kobiecych kodów komunikacji oraz ze sposobu działania kobiet jako konsumentek. Są one następujące:
1. Na stronach dla kobiet może być więcej szczegółów i elementów, które doprowadzą je do dalszych szczegółowych informacji, co przy mniejszej liczbie kliknięć szybciej doprowadzi je do poszukiwanych treści. To oszczędzi kobietom cenny czas.
2. Kobiety podejmują decyzje zakupowe w oparciu o wiele większą liczbę kryteriów, niż mężczyźni, potrzebują na nią więcej czasu. Sklepy internetowe mogą ją skrócić poprzez:
- Zamieszczenie dokładnych, dużych zdjęć produktu, najlepiej kilku zdjęć, pokazujących produkt z różnych stron,
- Zamieszczanie podobnych produktów pod tym, który użytkowniczka ogląda,
- Zamieszczanie porównań, najlepiej w formie graficznej (np. wykresy),
- Zamieszczanie produktów komplementarnych (np. dodatki pasujące do ubrania),
- Zamieszczanie linków pod którymi można znaleźć więcej informacji (np. wypowiedzi niezależnych ekspertów, testy produktów, artykuły w mediach),
- W przypadku promocji – zamieszczanie dokładnych danych o jej warunkach,
- Zamieszczenie danych do kontaktu. Kobiety chętnie zadzwonią czy napiszą maila, żeby dowiedzieć się o szczegóły oferty.
3. Kobiety chętniej będą poświęcały czas stronom zawierającym zdjęcia ludzi dopasowane do grupy docelowej, tj. w przypadku matek będą to zdjęcia dzieci, w przypadku nastolatek będzie to grupa orająca jej rówieśniczki, w przypadku serwisów dla seniorów, będzie to para miłych staruszków.
4. Tworząc serwisy dla kobiet należy zwrócić uwagę na treść i odpowiedni dobór słów. Powinna ona wywoływać pozytywne emocje lub mówić o emocjach.
5. Kobiety wolą obrazy budujące ciepłe i przyjemne skojarzenia, zatem o wiele lepsze będą serwisy w jasnej, ciepłej kolorystyce, pastelach. Wśród elementów ozdobnych dobrze sprawdzą się subtelne motywy o łagodnych liniach, np. roślinne.