Temat stereotypowego przedstawiania kobiety jako gospodyni domowej tudzież obiektu seksualnego jest bardzo mocno wyeksploatowany. Ale jeszcze bardziej eksploatuje się kobiecy wizerunek, bez zastanowienia, szacunku i pomyślunku. Tak ostatnio zrobiono w Rosji dla kampanii majonezu Słoboda (dla wyjaśnienia: nazwa jest podobna do słowa swoboda oznaczającego wolność) firmy Efko. Kampania, której hasłem jest: „Majonez dla tych, którzy się dobrze ożenili” spowodowała falę oburzenia Rosjanek. Oczywiście zamiast zachwalać walory smakowe można wykorzystać emocje. Ale czy te negatywne się majonezowi przysłużą? Kampania nie jest skierowana do mężczyzn, ale do kobiet. A jak one mogą się identyfikować z produktem, który je stawia tylko w kuchni?!
Reklama majonezu Słoboda sprowadza Rosjanki do roli kur domowych, których największą powinnością jest dbałość o męża. Nie liczy się dbałość o figurę, o to, że kobiety chcą pięknie wyglądać i być atrakcyjne dla samych siebie i również dla swoich mężczyzn. O wiele gorzej jest gdy się obejrzy reklamę telewizyjną. W nich mały chłopiec poucza odbiorców o tym, jakie cechy powinna mieć dobra żona. Dla tych, którzy nie znają rosyjskiego krótki opis tego co bohaterzy do siebie mówią. Żona nakładając mężowi brukselkę mówi: dzisiaj jemy zielone i okrągłe. Po czym na uwagę męża natychmiast dodaje, że to jedzenie naturalne. Wówczas mały pyta się swojej mamy, dlaczego człowiek chudnie. Mama na to, że może dlatego, że choruje lub źle jada. A chłopiec otwarcie oświadcza, że może dlatego, że źle się wżenił.
No więc skoro takiemu brzdącowi daje się prawo głosu do pouczania kobiet, to Rosjanki denerwuje to jeszcze bardziej. Oznacza bowiem nie tylko aprobatę społeczną na utrwalanie stereotypowej roli kobiecej, do jakiej przypisane jest siedzenie w kuchni i gotowanie dla mężusia. Ale również odbiera się im prawo do decydowania, jak gotować i karmić swoją własną rodzinę, aby nie być osądzoną przez innych jako zła żona.
Sam produkt posiada status podwyższonej czystości ekologicznej i dlatego może być tak dobry dla żonatych facetów. Jednoznacznie oznacza to, że niekoniecznie jest dobry dla samych żon lub tez singli obojga płci.
Tagi: majonez reklama