Mówiąc o kobiecym marketingu, należy pamiętać, że to kobiety nie są jednorodną grupą. Dzielą się na segmenty i podsegmenty, wśród których decydujące znaczenie mają najróżniejsze kategorie podziału. Dzisiaj zajmiemy się singielkami, które nie zawsze są dobrze znaną przez marketingowców grupą. W Polsce żyje ok. 5 mln osób prowadzących samodzielnie swoje gospodarstwo domowe, z czego około połowę stanowią kobiety. To duża grupa, jaką można się zainteresować, chcąc zwiekszać przychody firmy. Jednak marketingowcy kierują się stereotypami, wedle których singielki to kobiety lubiące przygody i rozrywki, bogatsze od swoich rówieśniczek (bo nie muszą wydawać pieniędzy na dzieci), pnące się po szczeblach kariery, zbyt zajęte sobą, by mieć czas dla innych, zimne emocjonalnie i jeśli posiadające zwierzęta, to z pewnością koty. I nade wszystko usiłujące złapać mężczyznę, by usidlonego dowieść do ołtarza.
Badania Draft FCB Group z Chicago przeprowadzone na 500 amerykańskich specjalistach z zakresu marketingu i reklamy dowodzą, że:
• Jedną z wielu cech amerykańskich samotnych kobiet, jaką marketerom udaje się najprościej ustalić jest ich wiek. Podają, że kobiety samotne w wieku 18-24 to stanowią prawie 32% wszystkich singielek i są bardzo blisko, bowiem to odsetek liczący 29,7%. Zaś najstarsza grupa wiekowa brana pod uwagę w badaniu, tj. 45-54 lata, liczy według deklaracji respondentów 21,3%, podczas gry w rzeczywistości jest to 21,3%.
• Marketerzy podają, że jedna trzecia singielek to kobiety białe, podczas gdy stanowią on ponad dwie trzecie (67,2%). Ponadto, tylko 13,1% samotnych pań to kobiety pochodzenia azjatyckiego lub hiszpańskiego, jednak marketingowcy wskazywali je ponad trzykrotnie częściej twierdząc, że stanowią 38,8% singielek.
• Marketerzy twierdzą, ze ponad 15% samotnych kobiet ma roczny dochód w wysokości ponad 75.000 dolarów, podczas gdy faktycznie ma taki nieco mniej niż 4% kobiet.
Z taką wiedzą na temat swoje grupy docelowej można czasem trafić z komunikacją marketingową, jak kulą w płot.
W Polsce jedną z pierwszych dobrze przyjętych reklam skierowanych do tej grupy kobiet była reklama margaryny Manuel, produkowanej przez Zakłady Tłuszczowe Kruszwica. Wiele kobiet mogło nie tyko identyfikować się z bohaterką, do której Manuel wpada posmarować kanapkę, to pewnie wiele z nich chciałoby widzieć Manuela pomagającego również w innych pracach domowych.
Manuel był uwielbiany przez kobiety, ale niekoniecznie przez mężczyzn, niezależnie od tego, co sobą reprezentowali.
W tym roku producent Manuela przy relaunchu produktu już nie wykorzystywał wizerunku singielki, ale poszedł w subtelną dwuznaczność, informując w komunikacji marketingowej, że Manuel szuka Bagietki, a Bagietka Manuela, co w sposób naturalny poszerzało również grupę docelową. Obecnie zaś trwa konkurs „Manuel szuka Bagietki”, w który jak się okazuje zaangażowali się, poza paniami również panowie.
Tagi: margaryna samotna singiel