Październik jest miesiącem walki z rakiem piersi. Doczekał się swojego symbolu w postaci różowej wstążki, przeróżnych akcji profilaktyczno-zdrowotnych oraz promujących je akcji marketingowych. To choroba, jaka wciąż zbiera duże żniwo wśród kobiet i warto przypominać o tym, jak się przed rakiem ustrzec. Podczas gdy oswoiliśmy się już trochę z tą komunikacją, to informacje o raku wśród mężczyzn wciąż stanowią margines. Rak jądra stanowi ok. 1% wszystkich nowotworów złośliwych na świecie. W Polsce umieralność z tego powodu wynosi 14,9%, co stanowi wynik trzykrotnie wyższy, niż w USA. Liczba zachorować wciąż rośnie, więc warto też budować świadomość tej choroby i jej profilaktyki wśród panów. W szczególności dlatego, że zapadają na nią najczęściej młodzi mężczyźni w wieku 16 – 35 lat, a więc takim, w jakim jeszcze rzadko który facet przejmuje się własnym zdrowiem i profilaktyką, bo często wciąż sądzi, że jest niezniszczalny.
Aby przybliżyć ten problem Fundacja Gdyński Most Nadziei wiosną tego roku opracowała kampanię informacyjno-edukacjną pod hasłem ‘Odważni wygrywają. Nie wstydź się być mężczyzną’. Była ona organizowana pod patronatem Miasta Gdyni oraz Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego i raczej realizowana regionalnie z planami rozszerzenia na cały kraj w drugiej połowie 2011 roku. Na razie nie doczekaliśmy się drugiej odsłony, a szkoda, ale strona poświęcona tej słusznej sprawie wciąż jest dostępna pod adresem www.odwazni.com.
Za granicą takie działania prowadzi się z większym rozmachem i bardziej spektakularnie. Często wykorzystuje się tutaj atrakcyjnność seksualną płci przeciwnej do wzbudzenia zainteresowania tematyką, podobnie jak to zrobiono w spocie realizowanym dla Rethink Breast Cancer. Przystojni i dobrze zbudowani mężczyźni pokazują w nim kobietom, jak powinny badać swoje piersi.
Jedną z bardzo dobrych reklam dotyczących profilaktyki raka jąder, jest ta zrealizowana przez organizację Male Cancer Awareness Campaign we współpracy z agencją JWT London. Jej celem jest uświadomienie mężczyznom znaczenia badań profilaktycznych, w tym tych najprostszych, jakie każdy może wykonać sam. W przypadku tej reklamy można mieć pewność, że niejednemu mężczyźnie pozostanie w pamięci. Do udziału w spocie reklamowym zaproszono piękną brytyjską 25-letnią modelkę Rhian Sugden. Kiedy pani Sugden skupia na sobie maksimum uwagi dzięki niewątpliwym walorom, wówczas tłumaczy szczegółowo, jak należy badać jądra. Zmiany w postaci guzów można wyczuć dłonią i w takim wypadku należy się zgłosić do lekarza. Wcześnie wykryty rak jądra jest uleczalny. Warto, żebyśmy w tym zakresie zaczęli gonić Stany Zjednoczone.
Tagi: jądra profilaktyka rak
2 komentarzy
Adam, świadomość dbania o zdrowie kiedyś będzie musiała wzrosnąć. Mam nadzieję, że w przypadku akcji sierowanych do mężczyzn to dobry początek.
Dobrze, że ktoś w końcu zaczął o tym mówić. Wprawdzie były akcje dotyczące raka prostaty (i świetnie), ale zwykle słyszymy głównie o raku piersi lub szyjki macicy. Świadomość kobiet w kwestii nowotworu rośnie, ale my, faceci – mam wrażenie ciągle jesteśmy w tym względzie w, za przeproszeniem, czarnej dupie. Tak jak napisałaś: czujemy się „niezniszczalni”, a tymczasem „nikt się nie spodziewa hiszpańskiej inkwizycji”. Lampka w głowie zapala nam się dopiero, kiedy coś zaczyna się dziać. Chwała Bogu, kiedy okazuje się, że to jednak nic – co znam z autopsji, ale rzadko kto ma tyle szczęścia…