Każdą z płci cechują odmienne wartości i predyspozycje. Często wywodzą się one z utartych w społeczeństwie stereotypów i uogólnień, które często nie odzwierciedlają rzeczywistości. Jak rynek pracy reaguje na kobiecość? Czy żeński model zarządzania ma szansę wygrać z męskim?
Aby móc zacząć rozważania o kobiecości i jej charakterystycznych cechach trzeba poznać przyczyny warunkujące takie, a nie inne zachowania. W pierwszej kolejności należy rozróżnić płeć biologiczną (sex) i płeć kulturową (gender). To właśnie ta druga w dużym stopniu definiuje zespół atrybutów i zachowań przydatnych każdej z płci.
Owe rozróżnienie pomiędzy pojęciami płci i rodzaju jest bardzo istotne, gdyż w przeciwieństwie do różnic biologicznych, które są zwykle niezmienne, kulturowe uwarunkowania są zależne od danego społeczeństwa. To ludzie i ich kultura narodowa określają, co tak właściwie jest “kobiecie”, a co “męskie”. Dzieje się tak już na etapie dorastania. Wtedy to uczymy się stosowania klasyfikacji osób, ich cech i zachowań do jednej z kategorii płciowych. Owe schematy pomagają również zdefiniować nasze własne zachowania czy atrybuty.
Trudno jest do końca pozbyć się wielu tradycyjnych wyobrażeń na temat obowiązków stricte kobiecych i męskich. Tym samym rozwijają się stereotypy osobowościowe, które stawiają kobiety w pozycji bardziej uległych, pasywnych, zależnych od mężczyzn i uczuciowych. Współcześnie nie ma raczej sztywnego podziału ról. Różnorodność w tym zakresie jest dużo bardziej dozwolona niż w przeszłości. Dzięki tej elastyczności rola kobiety uległa znacznym przeobrażeniom w stosunku do roli tradycyjnej. W chwili obecnej panie podejmują pracę zawodową i decyzja ta nie jest dla nikogo większym zaskoczeniem. Jednak wyjście kobiet na rynek pracy wcale nie powoduje równomiernego rozkładu obowiązków rodzinnych. Nadal zaabsorbowane są zarówno obowiązkami domowymi, jak i zawodowymi.
Rynek pracy powoli próbuje dostosowywać się do nie zawsze łatwej sytuacji kobiet, z drugiej strony same kobiety coraz częściej starają się rywalizować o pracę bez żadnych przywilejów. Ostre współzawodnictwo, dominacja i ambicja to cechy kojarzone z sukcesem i władzą. Zwykle przypisywane mężczyznom, ale ostatnimi czasy także paniom. Jednak czy podążanie za męskim stylem to dobre rozwiązanie? Czy kobiety nie są w stanie zaistnieć dzięki wartościom typowo kobiecym?
Współczesne kobiety sukcesu nie muszą nadążać za męskim, z reguły dyrektywnym i agresywnym stylem zarządzania. Takie wartości jak współdziałanie, otwartość na człowieka, słuchanie, poleganie na intuicji osiągają lepsze rezultaty i są dużo bardziej efektywne w zarządzaniu. Kobiety w swoich decyzjach zawodowych częściej zadają sobie pytanie: “komu przyniesie pożytek, to co robię?”, niż “ile jestem w stanie maksymalnie zarobić?”
Warto dodać, że coraz więcej korporacji i przedsiębiorstw rezygnuje z męskiej kultury zarządzania, wynoszącej na piedestał sukces, pieniądze, czy rywalizację. Dzieje się tak, gdyż coraz więcej kobiet w Polsce przejmuje stanowiska kierownicze. Według badań przeprowadzonych przez PwC aż 74% liderek potwierdza, że liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych zwiększa się. Co więcej, jak zdradza Olga Grygier-Siddons, prezes PwC na Europę Środkowo-Wschodnią: Badania, które przeprowadza PwC od dziesięciu lat na grupie
2500 największych spółek giełdowych, w Polsce i na świecie, jasno pokazują, że odsetek nowo nominowanych kobiet na prezesów firm rośnie. W 2040 r. będzie nas już ponad 30%. Zmienia się model społeczny, co widać także w Polsce.
Zwrot ku kobiecym wartościom nasilił się po światowym kryzysie finansowym z 2008 roku. Pokazał on, że zachłanność i przerost ambicji, nie jest drogą do sukcesu, a raczej do finansowej katastrofy. Coraz częstsze wdrażanie kultury kobiecej nie tylko wyrównuje szanse dla obu płci, poprzez wyeliminowanie hierarchii i sztywnego podziału obowiązków, ale także wprowadza troskę o innych, lojalność, empatię i cierpliwość. Te same cechy kojarzone są ze szczęściem, sukcesem i moralnością. Firmy wprowadzające taką politykę wewnętrzną cieszą się większym uznaniem i uważane są za nowoczesne.
Jednak zanalizujmy cechy kobiecości odnosząc je do współczesnego rynku pracy. Kiedy są cennymi wartościami, a kiedy hamują możliwość rozwoju?
- Słaba odporność na stres – z tym kobiety mają spory problem. Uważane są za mniej pewne siebie i mniej odporne psychicznie. Rzadziej wierzą w swoje umiejętności, gorzej radzą sobie z pracą pod presją czasu i deadline’ami. Wolą działać wolniej, acz dokładniej.
- Chęć rozwoju – w kobietach cały czas drzemie potrzeba udowodnienia czegoś sobie i światu. Nie jest to jednak pusta ambicja. Są zawsze gotowe i chętne do dalszego rozwoju osobistego. To jest spory walor na nieustannie zmieniającym się rynku pracy. Mniej interesuje je walka o pozycję, a bardziej ściganie się ze sobą – osiąganie osobistych celów i wykazywanie się doskonałością.
- Myślenie sieciowe - ta cecha może zarówno przeszkadzać, jak i wspomagać. Pomocna okazuje się być przy bardziej urozmaiconych i mniej konwencjonalnych zadaniach biznesowych. Jednak linearne myślenie mężczyzn cechuje się rozwiązaniami bardziej konkretnymi i logicznymi.
- Problem z samodzielnością - kobiety wolą realizować jasny i przejrzysty zakres obowiązków, co wiąże się z góry przydzielonymi zadaniami. Wolą pracować pod nadzorem przełożonego, a później być przez niego rozliczane.
- Lojalność – to bardzo cenna wartość u kobiet. Wśród pracodawców lojalność wobec firmy jest jedną z najbardziej pożądanych cech. Osoby lojalne postrzegane są jako prawomyślne, zdroworozsądkowe, rzetelne w stosunkach z ludźmi i przestrzegające zasad panujących w firmie. Tym samym, jako pracownicy, kobiety szybciej od mężczyzn budzą zaufanie.
- Odpowiedzialność – dotarcie do pracy przed czasem, odpowiedzialność za zadanie do samego końca, etyka pracy – to czynności typowe właśnie dla kobiet i niezwykle przydatne dla firmy.
- Umiejętności komunikacyjne – nastawienie na dialog i zrozumienie drugiej strony bez wątpienia procentuje. Dlatego też większość stanowisk PR-owych, czy dziennikarskich zajmowana jest właśnie przez panie. Dzięki wysokiej empatii, łatwiej im postawić się w sytuacji drugiej osoby. Są wyrozumiałe, tolerancyjne, tym samym szybko budzą czyjeś zaufanie
- Emocjonalność – u kobiet emocje i wszystko co z nimi związane dominują. Tym samym trudno im podejmować decyzje, które mogłyby kogoś urazić. Nie potrafią w obiektywny sposób przedstawić sytuacji, gdyż mają w głowie osobistą sytuację danej osoby. Zwykle są uczuciowe i delikatne, szybciej je zranić i podłamać. Ich decyzje podejmowane pod wypływem emocji, nie zawsze są przemyślane.
- Elastyczność – kobiety posiadają niespotykaną wśród mężczyzn zdolność przystosowywania się. Praca w pojedynkę, czy też w grupie nie robi im znacznej różnicy. Lepiej radzą sobie z wielozadaniowością. Płynniej przechodzą zmiany technologiczne. Świat pracy i biznesu nigdy nie jest statyczny. Nieustannie mamy do czynienia z przeobrażającą się koniunkturą na rynku. Nowe produkty są zawsze na horyzoncie, a potrzeba ich obsłużenia nigdy nie minie.
Męskość, czy kobiecość? Co wygra?
Obserwując dzisiejszą sytuację na rynku pracy można zauważyć, że coraz częściej mężczyźni inkorporują kobiece wartości do biznesów na dużą skalę. Nie trudno oprzeć się wrażeniu, że to same kobiety mają problem z promowaniem swoich wartości. Brak wiary we własne siły spowodowane zakorzenionymi stereotypami cały czas daje się we znaki. Jednak teza, że w przyszłości wartości, takie jak współpraca, komunikacja i dzielenie się, zdominują większość przedsiębiorstw, nie jest ryzykowna. Warto jednak pamiętać, że harmonia między wartościami męskimi i kobiecymi jest cenna. Poddawanie się stereotypom i uprzedzeniom związanym z płciom nie tylko jest niesłuszne, ale również krzywdzące dla nas, jako ludzi. Unikanie ich może przynieść zaskakujące pozytywne skutki, zarówno dla pracowników obu płci, jak i samych przedsiębiorstw.
Źródła:
http://www.rozmowa-kwalifikacyjna.edu.pl/artykuly/cechy-charakteru-w-pracy/
http://www.styl.pl/magazyn/news-czy-wartosci-kobiece-wypieraja-z-naszego-zycia-wartosci-mesk,nId,1532600
http://www.gazeta-msp.pl/index.php?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=1688&nr_historyczny=110
http://vumag.pl/ludzie-styl-zycia/kobiecosc-w-pracy-to-atut/1ws92n
https://www.pwc.pl/pl/publikacje/assets/kobiety-menedzerkami-przyszlosci.pdf
Tagi: kariera kryzys manager praca szef wartości