Kobiety kochają serwisy społecznościowe i w wielu z nich przeważają liczebnie użytkowników mężczyzn. Nie jest dziwne zatem, że pokochały Pinterest, który umożliwiając komunikowanie się przy pomocy obrazów odwołuje się do wielu kodów kobiecej komunikacji: zainteresowania innymi ludźmi, poznawania ich poprzez osobiste historie, budowania więzi oraz kodów estetyki i ładu.
Szacuje się, że kobiety stanowią ok. 80% wszystkich użytkowników serwisu. Jednak pomimo tego, że kobiety stanowią tak duży odsetek i często spędzają w serwisu dużo czasu, to okazuje się, że to mężczyźni ponad dwukrotnie częściej dokonują zakupów produktu (usługi), z jakim zapoznali się na Pinterest. Tak wynika z badania Compete’s Online Shopper Intelligence Survey, którego wyniki opublikowano w czerwcu 2012r. Na pytanie: ‚Czy kiedykolwiek kupiłaś/eś produkt (usługę) po odkryciu go na Pinterest?’, twierdząco odpowiedziało 37% mężczyzn i 17% kobiet. Osóby, które tak odpowiedziały (niezależnie od płci) stanowią ¼ wszystkich respondentów. Dla porównania odsetek Amerykanów korzystających z Facebooka, którzy dokonali zakupu po obejrzeniu zachęty lub reklamy wynosi mniej – 20%. Potwierdza się stara prawda, że obraz sprzedaje lepiej.
Taka statystyka bez wiedzy o proporcjach kobiet i mężczyzn będących użytkownikami Pinterestu może prowadzić do prostego wniosku: że sprzedaż generowana przez serwis jest większa w przypadku klientów mężczyzn, niż w przypadku kobiet. Jednak jak to dobrze policzymy, to okaże się, że 17% z 80% kobiet będących użytkowniczkami serwisu to dwukrotnie więcej, niż 37% z 20% użytkowników mężczyzn. Dla firm zainteresowanych sprzedażą wśród kobiet może to być sygnał, że być może powinny zweryfikować swoją komunikację marketingową, aby zawierała elementy istotne dla kobiet, mogące sprawić, że odsetek kupujących pań by się zwiększył. W tym wypadku wzrost o punkt procentowy w kobiecym audytorium byłby czterokrotnie większy, niż wzrost o tyle samo w gronie mężczyzn. Warto więc powalczyć o ten rynek.
Badanie przedstawiło również kategorie, z jakimi użytkownicy wchodzą w najczęstsze interakcje. Na pierwszym miejscu znalazła się żywność (57%), a następnie: dom (40%), sztuka i rękodzieło (34%), moda i styl (30%). Zaskakujące, że jedno z ostatnich miejsc zajęła kategoria związana z dziećmi (14%).
Tagi: Facebook pinterest zakupy
2 komentarzy
Sądzę, że na analizy sprzedażowe czy przychodowe związane obecnością na Pinterest może być jeszcze zbyt wcześnie. Do tej pory wielu firmom trudno jest określić, jak obecność na innych serwisach społecznościowych (które istnieją dłużej od Pinterestu) wpłynęła na zwiększenie sprzedaży i jaki jej procent jest z tych źródeł generowany. Na razie powyższe badanie z deklaracji samych użytkowników też jest wartościowym i potwierdza potencjał serwisu.
Ciekawe podsumowanie. Czuje się, że Pinterest ma duży potencjał sprzedażowy nawet jeśli nie wprost to pośrednio. Brakuje jednak potwierdzenia tych przeczuć w postaci raportów czy analiz.