Kiedy w 2005 roku zaczynałam się interesować marketingiem do kobiet, nie było prawie w ogóle żadnych badań dotyczących klientek. Konsument w prezentowanych wynikach badań nie miał przeważnie płci (choć dane pochodziły od kobiet i od mężczyzn). W Polsce jakiekolwiek badania na ten temat były marzeniem ściętej głowy. Dlatego też cieszy fakt, że po naszym Raporcie ‘Płeć Konsumenta w Marketingu’ opublikowanym 2 lata temu i będącym pierwszym takim polskim badaniem, są realizowane inne, potwierdzające światowe trendy. Na koniec czerwca br. zostały zaprezentowane wyniki ankiety ‘Zakupy na obcasach’ zrealizowanej przez serwis Prekursorki.pl z danych pochodzących od 1278 kobiet. Portal zbadał czynniki wpływające na decyzje zakupowe kobiet oraz kanały informacji, którym ufają.
Okazuje się, że dla 90% Polek zakupy to przyjemność, a tylko 3 proc. kobiet uważa je za przykry obowiązek.
W materiałach prasowych serwisu Prekursorki.pl podana jest informacja, że: ‘w USA kobiety podejmują ponad 65% wszystkich decyzji zakupowych’. Nie wiem z jakich źródeł tę informację zacytowano, bo wszystkie dostępne badania na ten temat dowodzą, że jest to sporo ponad 80%. W Polsce jest to znacznie mniej. Trzeba też rozróżnić decyzję zakupową, która może zostać podjęta przez jedną osobą, od samego zakupu, który może być już realizowany przez inną. Według naszego raportu ‘Płeć Konsumenta w Marketingu’, kobiety robią zakupy w prawie 62%.
Zaś według opublikowanej na początku tego roku ankiety Money.pl ‘Polacy na zakupach’ jest to o niemal 10 punktów procentowych mniej z wynikiem 52,5%.
Naturalnie dokonywanie zakupów zależy w bardzo dużym stopniu od kategorii produktowej. I tak np. bieżące zakupy Polki robią w 63% samodzielnie, ale już wakacje tylko w 6%.
Ciekawą częścią badania stanowią wyniki poświęcone rekomendacjom. Kobiety wszak ufają opiniom innych w przypadku podejmowania decyzji zakupowej. Dla ¾ respondentek najbardziej liczy się zadanie rodziny i znajomych. Kolejne miejsca zajmują opinie innych kobiet (62,7%), także tych dzielących się informacją w Internecie. Na trzecim miejscu są reklamy z odsetkiem 28,6%. Do reklam podchodzimy zawsze dość nieufnie zatem taka informacja jest bardzo zaskakująca. Dopiero później pojawiają się informacje w czasopismach (23,2%) oraz sfera social media 11,7%).
Przesyt informacyjny pochodzący z różnych mediów spowodował, że za granicą osobom najbliższym ufa o wiele wyższy odsetek kobiet. Dane Harbinger Women and Worth of Mouth z 2010 roku mówią, że informacje pochodzące od rodziny i znajomych są najważniejsze w podejmowaniu decyzji o zakupie dla 92% badanych kobiet. Na kolejnych miejscach znajdują się opinie ekspertów (77%) i następnie informacje z telewizji (68%).
To samo badanie podaje, że w Internecie:
- 58% kobiet w wieku 18+ dzieli się opiniami (złymi i dobrymi),
- 36% kobiet dzieli się informacjami, aby pomóc innym dokonać wyboru,
- 27% kobiet jest proszonych o podzielenie się swoim zdaniem,
- 15% kobiet dzieli się doświadczeniem zakupowym.
Według raportu ‘Game Changers: Women Defining the New American Marketplace’ opracowanego przez Fleishman-Hillard w partnerstwie z magazynem Hearst, a opublikowanego w styczniu 2012r., średnio 55% kobiet uważa za swój obowiązek poinformowanie rodziny i znajomych o tym, jak można lepiej robić zakupy – zarówno w odniesieniu do konkretnych produktów, jak też okazji zakupowych.
W Polsce, według ankiety ‘Zakupy na obcasach’, aż 84% kobiet chce mieć wpływ na kształtowanie nowych produktów.
Jednak komunikowanie się z firmami jest ograniczone i kontaktu klientki z firmą można się raczej spodziewać w przypadku, gdy jest ona niezadowolona, niż gdy produkt zaspokaja jej potrzeby. W takim wypadku portale społecznościowe, gdzie obecne są firmy i marki bardzo ułatwia kontakt w sprawie sugestii, niż infolinia, czy strona internetowa lub e-mail.
Na koniec warto odnotować, że nazwa ankiety przeprowadzonej przez Prekursorki.pl nieprzypadkowo jest zbieżna z tytułem książki ‚Zakupy na obcasach’ Jane Cuningham i Philippy Roberts wydanej w Polsce w styczniu 2012r., ponieważ w informacji prasowej znajdują się nieoznaczone cytaty z tej publikacji.
Tagi: rekomendacje