Książka dnia
Polub nas
-
Polecane strony
Powszechnie uważa się, że kobiety to niezdecydowane, niewiedzące czego chcą, kapryśne i marudne klientki. Nic bardziej mylnego. To niemający wiele wspólnego z prawdą stereotyp, przełamywany od niedawna przez coraz więcej firm, które zauważyły, że przekonanie kobiety do zakupu jest niezwykle opłacalne.
Marketing skierowany do kobiet ma na celu lepsze dopasowanie produktu do potrzeb kobiecych. Jednak powinno się to dziać nie w oparciu o stereotypy (np. takie, że produkt kobiecy ma być różowy lub w kwiatki), ale o rzetelne rozpoznanie kobiecej hierarchii wartości oraz zachowań. Nie chodzi o to, że kobiety są lepsze czy gorsze od mężczyzn. Każda z płci jest równa i potrzebna, ale każda jest inna. Obie płci różnią się między sobą nie tylko cechami fizycznymi, ale również i psychicznymi, zatem kobiet i mężczyzn różne rzeczy są w różnym stopniu istotne. Dla marketrów nie jest tajemnicą, ze jeśli produkt będzie dobrze odpowiadał potrzebom klienta, to będzie się również dobrze sprzedawał. A skoro kobiety mają coraz większą siłę nabywczą, to chcąc sprzedawać więcej, trzeba brać pod uwagę ich potrzeby (które przez wiele lat wstecz były zaniedbywane), jako obecnych i przyszłych klientek.
Kobiety są obecnie największym wschodzącym rynkiem świata. Według opublikowanego we wrześniu 2009 r. raportu Boston Consulting Group przeprowadzanego w 22 krajach świata, na 12 tysiącach respondentów, w 2028 roku przeciętne wynagrodzenie kobiet przewyższy wynagrodzenie mężczyzn. Jeśli zatem kobiety obecnie mają mniejsze portfele, a w przeważającej większości decydują o zakupach, to mając portfel grubszy, będą tych decyzji podejmować jeszcze więcej. Tworzenie produktów oraz usług skierowanych dla zaspokojenia kobiecych potrzeb ma zatem wysokie uzasadnienie. Tak samo jak kreowanie marek kobiecych oraz kierowanie przekazu reklamowego do kobiet.
Marketing skierowany do kobiet zyskuje i będzie coraz bardziej zyskiwał na znaczeniu. Oto dlaczego (poniższe dane przytoczone w oparciu o badania i obserwacje Marthy Barletta, autorki książki „Marketing skierowany do kobiet”):
Marketing kobiet czy gender marketing w ogóle – czyli ten ukierunkowany na płeć odbiorcy – jest dziedziną, która się rozwija dynamicznie za granicą. W Polsce dopiero zaczyna się o tym mówić, a na rynku istnieją 2 agencje zajmujące się marketingiem kobiecym. Na świecie mężczyźni już wydają się być nieco zaskoczeni, że kobiety będą za kilkanascie lat miały jeszcze silniejszy wpływ na to przepływy pieniężne za dobra i usługi.
Konkretne przykłady potwierdzające powyższe obserwacje znajdziesz w bieżących wiadomościach.