Badania ośrodka Nielsen w czerwcu 2009 roku potwierdziły, że wśród użytkowników Facebooka, aż 57% to kobiety. Od czasu czerwca 2009 w Internecie i samym Facebooku wydarzyło się tyle rzeczy, że trudno oczekiwać, aby te proporcje się utrzymały, zwłaszcza, że od tamtej pory liczba wielbicieli serwisu powiększyła się ponad dwukrotnie i sięgnęła już poziomu ponad 500 mln. Jednak te proporcje wciąż mogą świadczyć o tym, że wśród użytkowników Faceooka nieznacznie przeważają kobiety. Wiele firm prowadzi w Facebooku swoje działania marketingowe. Kierując je do kobiet, można to robić o wiele skuteczniej. Brette Borow, założycielka serwisu poradnikowego dla kobiet GirlsGuideTo,com skupiającego społeczność liczącą ponad 140 tysięcy, opracowała dekalog działań marketingu do kobiet na Facebooku.
Dzisiaj obecność na Facebooku dla różnych marek nie oznacza, że kobiety od razu się nimi zainteresują – o ile nie są to marki doskonale znane i lubiane. Dzisiaj trzeba robić o wiele więcej i na szczęście Facebook daje ku temu dokonałe narzędzia i możliwości. Trzeba tylko po nie sięgnąć, a wcześniej wiedzieć, jak należy to robić. Zapraszam do zapoznania się z dekalogiem.
1. Liczy się jakość
Niezależnie od tego, jak wielka firma decyduje się na rozpoczęcie swoich działań na Facebooku, każda z nich powinna pamiętać, że kobiety są dziennie bombardowane przez tysiące różnych informacji, w tym również przekazów marketingowych. Facebook pod tym względem nie różni się za wiele od realnego świata, w którym również nie chcemy być nękane natarczywą reklamą czy też spamem. Jednak dla użytkowniczek serwisu wielka zaletą, a dla firmy nieumiejętnie prowadzącej działania marketingowe – wielką wadą jest fakt, że każdy może użyć w serwisie guziaków ‘usuń’, ‘ukryj’ lub ‘oznacz jako spam’. Jeśli zatem działania marketingowe i przekaz kierowany do kobiet nie będzie dobry jakościowo, to nie będą one miały wysokiej skuteczności.
2. Utwórz związek emocjonalny
Wysoka jakość komunikacji może być różnie definiowana. W przypadku korzystania z Facebooka to taka treść i kontant, które pozwalają tworzyć związek emocjonalny z marką u swoich fanek, czyli to, co może wywoływać radość, sympatię, zaskoczenie, wesołość, współczucie, itd. Ponadto kobiety mają to do siebie, że lubią u innych ludzi widzieć podobieństwa, bo wówczas chętniej się z tymi osobami identyfikują i budują relacje. Zatem komunikat marketingowy oprócz emocji powinien przedstawiać treść, w której kobiety zobaczą kawałek siebie i będą mogły powiedzieć: ‘O, to ja! Ja też tak mam. Też to robię.’ Wówczas nie tylko kobiety zapamiętają taką informację, ale dzięki emocjonalnemu związkowi z marką, będą skłonne częściej sięgać po produkt nią oznaczony.
3. Dostarczaj użyteczności
Funkcjonalność powinna stać się synonimem określenia marki każdej firmy działającej na Facebooku. To pozwoli zbudować długoterminową relację z marką. Aby to uzyskać wystarczy stworzyć serię postów zamieszczonych systematycznie (codziennie lub cotygodniowo), na które fanki będą czekać z niecierpliwością. Powinno to być coś co pozwoli im poczuć prawdziwy związek z marką, ale jednocześnie dzięki czemu kobiety będą mogły się czegoś nowego nauczyć lub dowiedzieć, czegoś, co będzie im przydatne. Przykładowo gdy jest to serwis poświęcony modzie, można na Fan Page zamieścić co tydzień poradę od projektanta lub stylisty. W sytuacji, gdy fanki będą wyczekiwać ciekawej i użytecznej informacji, z pewnością nie zablokują komunikatów od firmy, a wręcz przeciwnie: będą zadowolone, że znów dostały porcję ciekawostek.
4. Daj fankom głos
Kobiety lubią być wysłuchane. Zatem firma, która wyjdzie z tłumu innych bezbarwnych i zapatrzonych w siebie i zaangażuje kobiety, wiele wygra. Dzięki stworzeniu możliwości do dwustronnej komunikacji, firmy mogą łatwo spersonalizować markę oraz zbudować zaufanie potencjalnych klientek.
Jeśli firma waha się jaką funkcjonalność dodać do nowo tworzonego produktu, na jakie produkty zrobić promocję, jakie produkty klientki widziałyby w ofercie najchętniej, nie ma prostszej rzeczy niż zapytanie się ich. Doskonałym tego przykładem jest Fan Page H&M, która to stale pyta swoich fanów o przeróżne produkty, ceny, wymarzone prezenty, ulubione ubrania. To działanie, które jest nieocenione przez samą firmę – bo w bezkosztowy niemal sposób dowiaduje się o preferencjach klientów, zaś ci doświadczają zainteresowania ze strny marki. Kobiety mogą się podzielić swiomi myśli. I co więcej jest to ta grupa osób, która aktywnie interesuje się firmą i produktami.
5. Słuchaj!
Pozwalając kobietom się wypowiedzieć, nie zapomnij potem ich wysłuchać. Kobiety lubią mówić, ale lubią też być słuchane. Jeżeli fanka na stronie firmy czy marki zadaje pytanie, to powinna znaleźć się pod nim odpowiedź. I to w miarę szybko, by inny fan nie uprzedził w odpowiedzi, które nie zawsze może być właściwa i na dodatek pożądana. Jeśli fanka chwali produkty firmy, ta powinna wyrazić podziękowanie. Gdy narzeka, trzeba dopytać o szczegóły, z czego konkretnie jest niezadowolona i zapewnić, że daną rzecz się usprawni i poprawi. To jedna z dobrych metod budowania wiarygodności marki i zaufania klientów, jak też utwierdzania w przekonaniu o wysokiej jakości obsługi klienta i troski o niego.
6. Ułatwiaj jej życie, zamiast komplikować
Jeśli firma wprowadza na rynek nowy produkt, organizuje promocję lub specjalną oferte cenową, niech komunikat będzie prosty i przejrzysty w swojej wymowie. Nie powinno się komplikować ani przekazów komunikacyjnych, ani samej konstrukcji promocji, aby po pierwsze uniknąć nieporozumień, a po drugie by nie zniechęcać potencjalnych zainteresowanych. Firma nie powinna zmuszać do czytania zbyt długich i rozumienia skomplikowanych zasad, bo w efekcie mało komu będzie się chciało poświęcać na nie czas. Utrzymując proste komunikaty opisujące specjalne oferty zyskuje się nie tylko zwiększone zainteresowanie nią, ale również lojalność klientów, którzy z niecierpliwością będą wyczekiwać nowej korzystnej propozycji, o ile ta znów będzie prosta i nieskomplikowana w przekazie.
7. Nie pisz bez potrzeby
W przeciwieństwie do Twittera, gdzie wypowiedzi różnych osób w sposób błyskawiczny znikają z ekranu będąc zastępowane nowymi, Facebook ma tendencję do przyciągania uwagi do spamu. Użytkownicy Facebook nie chcą widzieć wielokrotnie tej samej wiadomości. Jeśli zatem firma coś chce promować przez swoją stronę Fan Page, powinna przeformułować treść posta, dostarczając dodatkowych informacji, zanim zamieści wiadomość po raz kolejny.
8. Zadbaj o brak zakłóceń w robieniu zakupów
Pamiętaj, że kobiety to osoby, które w 80% podejmują decyzje zakupowe, ale lubią też pytać o radę w sprawie zakupów inne osoby: przyjaciółki, koleżanki, rodzinę. Kobiety samoistnie dzielą się informacjami o zakupach i są naprawdę zadowolone, gdy mogą polecić dobry towar lub usługę. Jeśli fanki firmy pozytywnie komentują produkty na Fan Page i zachęcają tym samym innych do zakupu, firma powinna wówczas umożliwić przejście od razu do dokonania transakcji, aby móc na tym jak najlepiej skorzystać. Jednak aby tak się stało, firma musi zadbać, by Facebook był w sprawny sposób połączony z serwisem transakcyjnym.
9. Pamiętaj: Ona to Klient społecznościowy
Niestety kobiety mają też tendencję do dzielenia się negatywnymi informacjami o firmie, gdy doświadczyły złej obsługi klienta, zostały wprowadzone w błąd, produkt ich nie usatysfakcjonował, a usługa była niskiej jakości. Takie informacje są publikowane w Internecie i na Facebooku i mają po wielokroć większą siłę rażenia, niż informacje pozytywne, bo rozprzestrzeniają się często wirusowo. Jeśli firma nie chce aby na Fan Page i na Facebooku w ogóle pojawiły się negatywne opinie, firma powinna zawsze jasno komunikować swoje oferty, być uczciwa w tym co mówi, a przede wszystkim zawsze reagować odpowiadając na krytykę.
1o. Informuj fanki o na bieżąco
Facebook to miejsce, gdzie firma może przekazać swoim fankom najgorętsze informacje. A one będą za to wdzięczne, że jako pierwsze dowiedziały się o nowym produkcie, promocji czy ofercie specjalnej.
Ale to również miejsce, gdzie można komunikować informacje mniej pozytywne, np. w sytuacji, gdy firma znalazła się w sytuacji kryzysowej. Zamieszczenie wyjaśnień będzie o wiele lepsze niż nabranie wody w usta i udawanie, że nic się nie stało. W sieci informacje szybko się rozchodzą. Lepiej zatem by pochodziły od firmy, a nie z plotek i domysłów.
Facebookowym fankom warto też dać znać, gdy dzieją się rzeczy mniej drastyczne, ale też mogące mieć wpływ na postrzeganie firmy i marki, takie jak niedziałająca strona internetowa, popsuta linia telefoniczna, brak produktu w magazynie. Wówczas dobrze dać znać o tym, z wyjaśnieniami jak i kiedy problemy będą rozwiązane. Bezpośredni przekaz i jego uczciwość będą umacniały pozytywny odbiór marki przez grupę docelową.
Tagi: Facebook promocja reklama