Różnice w zachowaniach zakupowych kobiet i mężczyzn są zauważalne nie tylko w procesie zbierania i przetwarzania informacji o produktach, w wyborze kryteriów zakupu produktu, czy poszukiwania tego, który te kryteria spełni. Różnice widać też na poziomie działań bardziej szczegółowych, choćby takich, jak posługiwanie się smartfonem w miejscu zakupu. Ciekawe dane na ten temat prezentuje raport roczny Mobile Future in Focus opracowany przez comScore z danych zbieranych z ośmiu krajów: USA, Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Japonii.
Wynika z niego, że kobiety w sklepach czy punktach sprzedaży chętniej korzystają ze smartfonów w celach społecznych: komunikowania się z rodziną, przyjaciółmi oraz znajomymi i – dzięki temu – pogłębiania relacji z nimi. Kobiety chętniej niż mężczyźni:
- o 22% robiły zdjęcia produktów (24% kobiet wobec 19,4% mężczyzn),
- o ponad 38% wysyłały te zdjęcia do rodziny lub znajomych (20,2% wobec 16,2%)
- o ponad 18% wysyłało smsa lub dzwoniło do rodziny lub znajomych, by porozmawiać o danych produktach (22,3% kobiet wobec 18,8% mężczyzn).
Takie wyniki wcale nie dziwią, ponieważ dla kobiet wielką wartością są inni ludzie, jak też dobre relacje z nimi. Dla kobiety wiele okazji może być dobrych dla budowania i podtrzymania kontaktu i więzi z ważnymi dlań osobami. Zakupy nie są tu wyjątkiem.
Już wśród dzieci zaobserwowano, że małe dziewczynki o wiele bardziej interesują się innymi ludźmi i relacjami pomiędzy nimi, z naturalnym dla nich pragnieniem, aby wszyscy byli szczęśliwi i prowadzili sielskie życie. Gdy spojrzy się na przeciętne rysunki dziewczynek i chłopców, to na obrazkach wykonanych przez te pierwsze będą uśmiechnięci, zadowoleniu ludzie, często pozostający w bliskiej relacji (np. trzymający się za ręce). Kobiety dążą do utopii: pragną stworzenia szczęśliwego świata dla każdej żyjącej na nim istoty. W rysunkach dziewczynek ta dążność już daje się zauważyć. Panie są też o wiele bardziej niż panowie wyczulone na piękno środowiska naturalnego i potrafią bardziej doceniać różnorodne formy przyrodnicze (np. zachwycać się wyrafinowanym kształtem, barwą i zapachem kwiatów).
Z kolei chłopcy – a potem mężczyźni – interesują się bardziej rzeczami, przedmiotami oraz tym, jak one działają. Stąd na rysunkach chłopców jest więcej sprzętów: samochodów, samolotów, pociągów, rakiet. I bardzo często są one osadzone w przestrzeni zurbanizowanej, zaś ludzie często są tylko operatorami maszyn czy użytkownikami przedmiotów. Przyroda nie jest tu aż tak istotna, a kwiaty i motyle występują na rysunkach chłopców bardzo sporadycznie.
Zatem i w trakcie dokonywania zakupów panowie bardziej koncentrują się na samych produktach, niż na komunikowaniu się z otoczeniem na ich temat. Mężczyźni w miejscu zakupu, częściej niż kobiety, używali swoich smartfonów do poszukiwania informacji, a w szczególności:
- o 26% chętniej niż kobiety skanowali kod kreskowy produktów (20,4% mężczyzn i 16,2% kobiet),
- o 41% częściej porównywali ceny produktu (14,1% wobec 10%),
- o ponad 51% częściej poszukiwali opisu produktu, jego funkcji czy cech (10,9% wobec 7,2%).
Tagi: smartfon zakupy